לתרומות לחץ כאן

זמן אכילת סעודה רביעית מלווה מלכה

שאלה:

בס"ד שלום רב האם לאחר ההבדלה חובה מיד לערוך סעודה רביעית ? כלומר זה מחייב כמו קידוש שמייד נוטלים ידיים לסעודה , או שאפשר להתפנות לעייני חול ולאחר מכן לסעוד ? בנוסף , את סעודת הפת בליל שבת חובה לאכול סביב אותו השולחן שנערך הקידוש, האם כך גם לגבי ההבדלה ? או אפשר אפילו לנסוע למקום כלשהו ולאכול בו ? אדם שמצב הנפשי לא טוב, וערך הבדלה ברוך השם אך מרגיש שלא רוצה ולא יכול לאכול סעודה רביעית , האם זו עבירה ? כלומר יש לה משקל כמו לכל אחת משלוש סעודת המצוה בשבת ? שבוע טוב ובשורות טובות.

תשובה:

שלום וברכה

אכן, בפוסקים הובא שלכתחילה מי שיכול יעשה אותה סמוך לצאת השבת, כדי ללוותה בצאתה, כמובא במשנה ברורה בסי’ ש ס”ק ב, ובס’ הפרדס ופרי עץ חיים שער השבת פרק כד הובא שראוי שלא לעשות מלאכה לפני סעודה רביעית, אבל למעשה לא נהגו להקפיד על כך, כיון שמעיקר הדין זמן סעודה רביעית הוא עד חצות הלילה, וכיון ששבעים מאוד מסעודה שלישית קשה מיד ליטול ידים ולאכול סעודה נוספת. ויש שנהגו לאכול כזית בסעודה שלישית לאחר צאת הכוכבים ולכוין שיהיה לשם סעודת מלוה מלכה שהרי יש שסברו שזה מועיל, ובכך יסמכו לעשות סעודת מלוה מלכה בשעה מאוחרת ללא חשש, כיון שבלאו הכי כבר יצאו חובה זו לחלק מהשיטות, ראה בענין זה משמרת שלום סי’ כט. וכן יש שנהגו לאכול פרי וכדומה בצאת השבת לשם מלוה מלכה שזה מועיל בדיעבד וכך סמכו לדחות את אכילת הפת לשעה מאוחרת יותר, ראה סידור יעב”ץ סדר מלוה מלכה, ושם כתב שאם עושים עצה זו אפשר לאכול מלוה מלכה אפילו אחר חצות הלילה עד עלות השחר. ומכל מקום המנהג הרווח לקיימה עד חצות הלילה כמובא בבן איש חי שנה ב פרשת ויצא שעד חצות הלילה יש התנוצצות השבת ועדיין הוא זמנה.

את סעודת ליל שבת אוכלים במקום בו עשו קידוש, יש הלכה של קידוש במקום סעודה, ההבדלה לא קשורה לסעודה רביעית אפשר לאכול היכן שרוצים.

כדאי מאוד לאכול, אם אי אפשר לחם לפחות עוגה ובדיעבד פרי. וכיון שלא חייבים מיד וכאמור, זה לא מאוד קשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל