לתרומות לחץ כאן

יום טוב שני – זוג צעיר שגרים כמה שנים בארץ

שאלה:

שלום בכבוד הרב, אני אברך, כבר נשוי כמעט ארבע שנים – יש לנו בן קטן, ועוד אחד בשעה טובה ומוצלחת בעזהי"ת. עברנו לפני שמנה חודשים לארץ. עד לפני בערך חדש או חודשיים עוד לא התארגנו לגמרי, וברוך השם בחדשים שעברו הוצלחנו למצוא עבודה בשביל אשתי, להבטיח הכנסה, ולהתיישב יותר. עכשיו מתכוננים לגור פה לפחות חמש שנים (בסייעתא דשמיא) עד שהבן שלנו יהיה בגיל שבע או שמנה. אנחנו עוד לא יודעים אם מתאימים למערכת החינוך הישראלי (שכמובן מאד קשה לחוצניקים להתרגל אליה), וזה מהסס אותנו למהחליט לגור פה לעולם. כל ההכנסה שלנו מפה (אני מהכולל, ועוד שיעורים שאני מוסר, ואשתי מהנדסת) בלי לקבל מילגה מחו"ל. אוהבים את הארץ, ולא מתגעגעים בכלל לחו"ל. רק שכעת, בגלל שאלת החינוך, יותר נוטים לחזור לשם בטווך הארוך. פתוחים מאוד לסיכוי שנשתכנע לגור פה לצמיתות (בעזהי"ת), אבל מודים שכעת אנחנו נוטים יותר לחזור. רצינו לקבל חוות דעת הדיינים האם לשמור יו"ט שני של גליות בשבועות הבא על"ט. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

לדעת האגרות משה חייבים יום טוב שני במקרה כזה, אולם לדעת הגרש"ז אויערבך אם נמצאים כאן שנה שלמה ברצף ולא נוסעים כל חג להורים, אין חיוב יום טוב שני כיון שנמצאים כמה שנים ויש סיכוי טוב גם שישארו בארץ.

מקורות:

דעת האגרות משה או”ח ח”ג סי’ עד, שבשונה מבן א”י הנוסע לחו”ל לתקופה ממושכת עם בני משפחתו שהוא מתחייב ביום טוב שני מחמת הספק שמא ישתקע שם לבסוף, במקרה ההפוך בבן חו”ל הבא לתקופה ממושכת לארץ ישראל, הוא לא מופקע מיום טוב שני עד שיקבע בדעתו באופן מוחלט להשתקע בארץ ישראל. לדעת הגרש”ז אויערבך ועוד אם נמצאים שנה ברצף בארץ ולא מוגדר באופן מוחלט שיחזרו לחו”ל דינן כבני א”י. אמנם אם חוזרים לחו"ל לחגים ונראה שמאוד מוחלט אצלם לחזור לחו”ל, לכל הדעות חייבים לקיים יום טוב שני.

ראה עוד יום טוב שני כהלכתו פרק ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל