לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

איך מתפללים?

שאלה:

בס"ד שלום כבוד הרב, אני מאוד אוהב את התפילה. כיוון שבאמצעותה אני מרגיש קשור ומחובר לה'. במהלך התעסקותי בנושא עלתה בי שאלה שלא מרפה, ולא מאפשרת לי להיות רגוע קושי שיש לי הוא שאני מרגיש שאין לי סדר מסויים בתפילה. פעם תפילה משמחה ופעם מצער – אין סדר קבוע. למשל כמו קורבנות: קורבן חטאת, שלמים, עולה וכו'… בקורבנות כן יש סדר מסוים (תפילה זה כמו קורבן, כיוון שעדיין לא נבנה בית המקדש). כך שזה מקשה עליי בכוונה לתפילה – אשמח לרעיונות בעניין!!!! בברכה, אריאל

תשובה:

שלום וברכה

למעשה חכמים כבר עשו בשבילנו את העבודה, כל סדר התפילה מכוון לפי הדרך בה צריך לגשת להתקרב לבורא עולם, שבחים ואחר כך תיאור העולמות העליונים כיצד הם משבחים ואחר כך קבלת עול מלכות שמים ואחר כך כמה שלבים בתפילת שמונה עשרה עצמה, כך שהכל כבר מסודר, והתחושות האישיות שלך זה דבר שקשה לשלוט בו וזה לא העיקר, העיקר להתפלל בכוונה ולנסות לחיות את המילים.

שיתקבלו התפילות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני מסכים שיש בכל תפילה שבח בקשה והודאה
    אבל על מנת שאני יוכל לכוון בצורה יותר ברורה וטובה את כוונת המילים -אני חייב כיוון שלי שיוביל אותי (אז יש ימים שאני מתפלל יותר משמחה, יש כאלו שפחות, יש כאלו של חרטה על עברות, יש בלי מטרה)
    אבל זה ממש חובה עבורי!!!
    ולכן כשאין משהוא מוגדר זה קשה לי בנפש להתפלל כיוון שקשה לי להתבטאות על משהוא. (כנראה שאני אפילו לא יכול לנסות להסביר איזה צער זה)…

    בתחושה שלי אני מבין שחשוב להתפלל ולכוון אז למה לא לקשר להרגשות אישיות?!?!?! באמצעותם הרבה יותר קל לכוון ולהתחבר לתפילה

  2. ודאי שכדאי שיהיו רגשות אישיות, כוונתי רק שבכל מקרה הנוסח כבר נמצא והעבודה היא להתחבר לנוסח הקיים. אם באים רבע שעה לפני התפילה ומתכוננים זה עוזר מאוד.

  3. נכון כדי להתחבר לנוסח הקיים אני עושה זאת באמצעות רגשות אישיים.
    וזה לא אפשרי להגיד לאדם שנמצא במצב של קושי "תשמח" – ההיפך הוא מרגיש שאתה לא מבין אותו וזה רק יותר מיאש ומדכא אותו!
    והתכוונתי שבמקום "להלחם לשנות הרגשה" תעזור לו בכיוון כללי שינחה אותו בתפילה. ככה הוא ירגיש שוב קשור ומחובר לה' גם אם הוא נמצא במצב של קושי.

    אני מסכים שבכל תפילה יש שבח, בקשה והודאה. אבל אני מכיר את עצמי ויודע שעל מנת שאני יכוון יותר טוב ואתרכז בתפילה אני צריך סדר מוגדר שינחה אותי. כמו שבבית המקדש באמצעות הקורבנות האדם עובר תהליך עם עצמו מקורבן חטאת לתודה – כך גם אני מרגיש חובה עצומה לסדר מסוים!
    בשבילי כשאין סדר זה ממש מעציב ומכאיב לנפשי שאני אפילו לא יכול לנסות להסביר…
    אני חושב שכנראה מתשובתך לא ממש הבנת את מה שהתכוונתי לשאול…(אנסה אולי בקצרה, אם אין מטרה מסוימת לתפילה אני מרגיש מיואש, חסר סיכוי, מדוכא. והכי חשוב מה שאני ממש מאמין בו חזק: שה' תמיד איתי נפגע כי "כביכול" הוא (ה') התרחק ממני – למרות שבפועל רק לא היה לי על מה לכוון פשוט. אני מרגיש תחושות פספוס עצומה.) ולכן אני ממש חייב סדר מסוים (כמו שבקורבנות יש סדר, קורבן חטאת, עולה, שלמים….)

    התכוונתי בשאלתי לכיוון הכללי של תפילה – אם אני מגיע לתפילה בלי כיוון כללי ומטרה, אז התפילה עוברת לידי וזה באמת חבל כיוון שאני מבין שמשמעות התפילה זה קשר ישיר עם הבורא!!!
    לכן זה ממש חשוב עבורי: אבל זה קשה לכן אני שואל אם יש מה לעשות בעניין.

    לגבי תשובתך להגיע לפני הזמן לתפילה אני גם עושה אותה, אבל זה בדיוק בקיצור שאלתי, איזו הכנה וכיוון כללי אתה אומר למתפלל לעשות לפני התפילה? האם לפי סדר מסוים? או לפי הרגשות של האדם עצמו?

    אשמח לתשובה
    בברכה
    אריאל

  4. התפילה עצמה בכוונה היא עבודה כמו הקרבת קרבן, הסדר שהיה בבית המקדש עם הבאת בהמה, היום אדם עושה בעצם ההשקעה שלו בתפילה, לכן אתה כן כביכול מביא איתך משהו. גם בסליחות תמיד אומרי חלבי ודמי הנמעט [כמו קרבן] בתפילתי, כלומר ההשקעה בתפילה היא מאמץ פיזי ונפשי שהוא כמו קרבן.
    לגבי ההכנה לתפילה מה שחשוב הוא התבוננות, זה יכול בקטע מסויים בתפילה, להעמיק בו וללמוד אותו, מומלץ מאוד לעשות זאת בספר הארת התפילה של הרב ויסבלום, ואז מתוך העמקה הזו בחלק מהתפילה ללכת עם הרעיון הזה כל התפילה ולהרגיש אותו.
    בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל