כוונה בתפילה ושאלות על כוונה בתפילה

רבני בית ההוראה
י"ז אייר ה'תשע"ט

שאלה:

בס”ד שלום כבוד הרב, אני מאוד אוהב את התפילה. כיוון שבאמצעותה אני מרגיש קשור ומחובר לה’. במהלך התעסקותי בנושא עלו לי כמה שאלות אשמח אם תוכל לענות עליהם. שאלות לברר תשובות – בנושא תפילה: [מבחינה הלכתית ומעשית] 1) בברכת “תקע בשופר גדול” וגם “ראה נא בעינינו” בתפילת שמונה עשרה – מפרשים ש “מקבץ נדחי ישראל”, זה בבחינת קיבוץ הנשמות והניצוצות האבודות. – פגם הברית האם זה נכון? והאם ראוי לכוון על זה? כמובן שצריכים לעשות הפרדה בין מעלות הרוחניות של האדם והרצון לקשר עם ה’ לבין הנפילות בעניין זה. הנפילה לא מבטלת את האור האלוקי שיש בי!!- אבל כתוצאה מכך נוצר יותר פער ביני לבין ה’ – נוצר מצב הפוך,ניסיתי להתקרב והתרחקתי – ולכן צריך לעשות יותר מעשים טובים כדי לתקן את ההתרחקות – ואז כמובן!, להתקדם הלאה בלי להסתכל על העבר. 2) שלושת הברכות הראשונות והאחרונות (אבות, גבורות, קדושה ה’, עבודה, הודאה, שים שלום) – משותפות לכל תפילת עמידה בין “תפילת שבע” ובין תפילת “יום חול”. שאר הברכות (13) האמצעיות – האם יש קשר בין זה שזה דווקא 13 לבין 13 מידותיו של ה’. האם זה בא ללמד על משהו בכיוון הברכות? 3) “הא לחמא ענייא” – עבר הווה ועתיד. עבר – זה לחם העוני שאכלו אבותינו בארץ מצרים. הווה – השנה אנחנו כאן! עתיד – בשנה הבאה! בירושלים הבנויה! (בית מקדש) האם זה מקביל ל”השיבנו ה’ אליך ונשובה חדש ימינו כקדם”? עבר – פעם שכינתך הייתה עלינו והיינו קרובים אליך (ה’) – בית מקדש הווה – קירבה לה’ אבל לא שלימה עתיד – בקשה ותחינה שתחזיר את אותם הימים הטובים של אז גם לימנו כיום!!! 4) פגם הברית – האם אפשר לומר תפילה זכה? (כיוון שיש קטע מסוים שמדבר על זה). או לא? האם זה נאמר רק לפני יוה”כ? 5) ידוע שלא מוספים תיאורים בשמונה עשרה לה’ – כי כל מה שנוסיף לא יתאר אותו (ה’) מספיק ורק יקטין! אז המשנה ברורה אומר שמי שרוצה יכול לומר שבח נוסף בפסוקים – האם אפשר גם סתם בשבח שיושב על הלב או חייבים דווקא פסוקים? 6) מה עדיף הרבה תפילות בלי כוונה או תפילה ארוכה אחת עם כוונה? (בהנחה שהמתפלל יוכל להתאמץ להתפלל בכוונה רק פעם אחת). אשמח לתשובות בברכה אריאל

תשובה:

שלום וברכה,

1. הכוונה האמיתית והפשוטה היא קיבוץ עם ישראל לארץ ישראל, כל השאר זה דרשות יפות וטובות אבל לא הכוונה הרגילה, לגבי ההתרחקות על ידי חטא זה טבע האדם, שבע יפול צדיק וקם, חלילה להתייאש מכשלונות בורא העולם ברא אותנו עם החולשות שלנו, צריך להתאמץ להתקדם ולא להרפות בגלל כשלונות כך זה הסדר.

2. אינני מכיר קשר כזה.

3. רעיון נחמד.

4. אפשר לומר רק לדלג מה שמזכיר את יום כיפור עצמו שזה לא רלוונטי.

5. אפשר אבל לא בתפילת שמונה עשרה, שם אל תוסיף כלום.

6. בכל מקרה חייבים להתפלל שלוש תפילות ביום ומזה אין להמנע בכל מצב, כך שאין מקום לשאלה. עושים מאמץ לכוין כלל שניתן.

בהצלחה רבה מאוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *