שאלה:
מי שהקפיד זמן רב להוציא שבת לפי לוח יותר מאוחר בעשרים דקות בערך מרוב הלוחות- לא מצד חשש לרבינו תם: יש לזה משמעות של מנהג חומרא שלוש פעמים- ואז כדי להוציא שבת לפי רוב הלוחות- צריך התרת נדרים מלאה כולל פתח וחרטה בפני בית דין? השאלה לבני אשכנז.
תשובה:
שלום וברכה
בודאי יש כאן שאלה של נדר, שהרי תוספת שבת היא מצוה, והוא הקפיד להוסיף מהחול על הקודש עוד 20 דק'.
אבל סיבת ההקפדה להוסיף היתה כדי לצאת ידי חובה באופן וודאי לפי כל הלוחות שמוציאים את השבת בזמן הרגיל? לא היתה כאן הקפדה להוסיף מחול על הקודש באופן ישיר?
השאלה לבני אשכנז.
באופן כזה אם מדובר בלוח שודאי שגוי הרי שזו היתה הקפדה בטעות ולא נדר.
אנסה למקד:
התייחסתי ללוח שנה שהבנתי שהוא פוסק לפי שיטת זמן הרגיל של צאת השבת אבל מחמיר ביחס לשאר הלוחות. לוח אתר כיכר השבת- קישור לאתר באינטרנט:
https://www.kikar.co.il/htimes.php?loc=IL%2FRechovot&hd=9%2C27%2C5779
דוגמא ממוצאי שבת האחרונה פרשת "במדבר" לפי מקןם יישוב- רחובות:
מוצאי ש"ק, כ"ז באייר תשע"ט
מוצאי ש"ק: היום 43 יום שהם 6 שבועות ויום 1 לעומר
זמני היום: רחובות
זמני היום וזמני השבת לפי אופק רחובות
בחירת תעריך עבריכ"ז באייר תשע"ט
בחירת תעריך לועזי01/06/2019
זמני היום בהלכה
כל הזמנים לפי שעון מקומי ברחובות לתאריך שנבחר.
אזור זמן: GMT+3 (שעון קיץ)
עמוד השחר 120ד03:34
עמוד השחר 90ד04:04
עמוד השחר 72ד04:25
משיכיר04:52
הנץ החמה05:34
סוף שמע09:03
סוף שמע מ"א08:14
סוף תפילה10:14
חצות12:39
מנחה גדולה13:17
מנחה קטנה16:48
פלג מנחה18:18
שקיעה19:43
צאת הכוכבים20:07
אורך שעה זמנית01:11
תוספת למטה בכוכבית ללוח- (מומלץ להחמיר בכ5 דקות לפי העניין)
זמני השבת
כ"ז באייר תשע"ט – 01/06/2019
במדבר
הדלקת נרות19:20
צאת השבת20:22- עוד לפני התוספת למטה בכוכבית ללוח- (מומלץ להחמיר בכ5 דקות לפי העניין) יש כאן הוספה על הלוחות הרגילים. או שהחומרא הוכנסה כבר והכוונה לפי העניין- שזו הוספה לחומרא ולא חלילה לקולא מבחינת השלכות המשתמש בלוח זה.
רבינו תם20:54
כדי לוודא שפעלתי לפי כל ההחמרות במסגרת שיטת הזמן הרגיל בצאת שבת (ולא רבינו תם) -הוצאתי שבת לפחות שלוש שבתות ברציפות הרבה זמן אחרי רוב לוחות הזמן הרגיל- אפילו חצי שעה וארבעים דקות אחרי.
לפי עניות דעתי, אין כאן צורך בהתרת נדרים כדי להוציא בעתיד את השבת לפי רוב הלוחות- כי למרות שבופעל התעכבתי מלהוציא שבת ולעשות מלאכה- לא התכוונתי למנהג טוב של חומרא או תוספת מחול על הקודש- אלא לוודא שלכל הדעות הוצאתי שבת בזמן המדויק- לפי השיטה הרגילה ולא לפי שיטת רבינו תם.
האם נכונים דברי?
דבריך מסתברים.
מה שכתבתם בתגובה "דבריך מסתברים"- הכוונה שזו ההלכה למעשה? יש לציין שהשאלה לבני אשכנז.
לא צריך התרה.
השאר תגובה