לתרומות לחץ כאן

להזמין מגוי אוכל ולהתחמק מהתשלום

שאלה:

שלום רב! אני מחו״ל וישנה אפליקציה בפלאפון שמזמינים אוכל ומוצרים ואני משלם עם הכרטיס אשראי ושולחים את זה לבית, החברה היא של גויים, כעת מצאתי פרצה שאם אני כותב שם בדאוי וכן מספר כרטיס אשראי פיקטיבי הם מבצעים את הקנייה, ושולחים לי את המוצרים ורק אח״כ הם רואים שאין מסגרת לחשבון ואז הם זוקפים את זה כחוב על שם המשתמש, כמובן שטח״כל אני סוגר את החשבון ולא משלם ואין להם איך לתפוס אותי, האם מותר לי לעשות את זה זה בכלל טעות הגוי והפקעת הלוואתו שאין בזה חילול השם כי כל הפרטים הם בדואים של גויים (עמד והתיר ממונם לישראל ) , או שמא אסור כי זה לכתחילה וכוונתי לנצל את הפרצה והטעות שלהם ואולי כל ההיתר הוא בדיעבד ??

תשובה:

שלום וברכה,

נקדים בדיני הפקעת הלוואתו: גזל גוי אסור. ונחלקו הפוסקים האם גזל הגוי אסור מדאורייתא או מדרבנן. הפקעת הלוואתו – גוי הלווה ליהודי ושכח מההלוואה, אין חיוב לפרוע לו. כמו כן אם עובר במכס ולא משלם, נחשב להפקעת הלוואתו. טעות גוי מותרת – אם גוי נתן בטעות כסף שלא היה צריך לתת, כגון שהחזיר עודף מיותר. להטעות את הגוי מחלוקת האם מותרת – שגורם לגוי לטעות, ומחמתו נתן הגוי תוספת עודף. הפקעה דרך מקח, אסור – אם קנה מהגוי, ולא משלם, אסור לו להפקיע את חובו וחייב לשלם.

אם נתבונן בהבדל בין ההלכות נראה שלקחת מהגוי את ממונו – אסור. אבל אם הגוי נותן מעצמו ומדעתו, וחל חובת על הישראל לשלם, בזה אם הגוי שכח אינו חייב לשלם. ולכן לגנוב ממונו או לקנות בלי לשלם – אסור. אבל אם קיבל מהגוי הלוואה, אלא שצריך לפרוע לו, או שהגוי מעצמו נותן תוספת עודף, או שמעלים מיסים, בכל זה לא מוציא מהגוי ממון, אלא הגוי מעצמו טועה ולא דורש את חובו של היהודי, בזה חייב לשלם. 

ולפ"ז הערמה שהצעת בשאלה לא נחשבת להפקאת הלוואתו, אלא לגזל, או להפקעה דרך מקח – שאתה מוציא את ממונו שלא כדין, ואסור. 

מקורות:

ראה שולחן ערוך חו"מ ריש סימן שמח, ובש"ך שם. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל