לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חיוב שוכר לטרוח אחר המשכיר כדי לשלם/ חיוב התקנת מזגן – על השוכר או המשכיר

שאלה:

כמה שאלות בענייני שכירות: 1. אני שוכר דירה, וסיכמתי עם המשכיר שאשלם לו בתחילת כל חודש בצ'ק. אדהכי והכי, בחודש הראשון משום מה שהצ'ק לא עבר, ולכן ביקש ממני המשכיר לעשות לו העברה בנקאית. לאחר שעשיתי לו את ההעברה, הכסף אכן נכנס לחשבונו (והוא אישר לי שהכסף נכנס לחשבונו), אולם משום מה לאחר כמה ימים הכסף חזר לחשבוני. כשנשנה הדבר, ביקש ממני המשכיר לברר אצלי בבנק בטעם הדבר. במקביל ביקשתי ממנו שיברר גם הוא עם הבנק שלו. למעשה עדיין לא קיבלתי תשובה מהבנק שלי (הוא מצידו לא בירר אצל הבנק שלו), והמשכיר ביקש ממני לבוא אליו ולתת לו את הכסף במזומן. אמנם אכן עשיתי זאת, אולם אני מעוניין לדעת מבחינה הלכתית האם אכן הייתי חייב לבוא עד אליו ולתת לו את הכסף במזומן, או שמא יכולתי להמתין עד שיסתדר הדבר עם הבנק, ואוכל לעשות לו העברה בנקאית? ומה המקור להלכה? 2. המשכיר אמר לי מראש (טרם שכרנו את הדירה) שהדירה ממוזגת ומאווררת. הוא הדגיש לי שאין מזגן בסלון, אולם אין בה צורך אף לא בימות הקיץ, כיון שהדירה מאווררת דיה. למעשה אנו רואים שהדירה כלל אינה מאווררת, ובהחלט צריך מזגן. חם מאוד בימות הקיץ. האם הוא חייב לשים מזגן בסלון, ומה המקור? תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

1. כאשר סוכם בין המשכיר לשוכר שהתשלום יהיה בהערבה בנקאית, אין השוכר חייב לטרוח וללכת לביתו של המשכיר ולשלם דמי שכירות, ויכול להמתין עד שיוכל להכניס לחשבון בנק, או שהמשכיר יגיע לביתו של השוכר.

2. שוכר שראה שאין מזגן בדירה, ולא התנה זאת בתחילת השכירות, אין חובה על המשכיר להתקין מזגן. והשוכר חייב להתקין על חשבונו. שמא תאמר שבמקרה שלך היית דורש מזגן, אבל המשכיר הטעה אותך ולכן לא ביקשת מזגן. אך עדיין לא נוכל לכפות על המשכיר, כיון שלפי דעתו הדירה מאווררת, ואין צורך במזגן. ובפרט שמעיקר הדין התקנת מזגן אינה חובה על המשכיר.

בהצלחה.

מקורות:

1. בשו"ע סי' שסז סעיף א "הגוזל את חבירו… והודה אינו חייב לרדוף אחר הבעלים להחזיר להם, אלא יהא בידו עד שיבואו". וכתב הסמ"ע שם סק"ב שהטעם הוא משום תקנת השבים, ובש"ך סק"ב חולק שסובר שאינה תקנה אלא מעיקר הדין אינו מחויב לטרוח אחריו, וכן מבואר בחידושי הרשב"א ב"ק דף קג ע"א וז"ל: "ודוקא גזלו ונשבע לו הא לאו הכי לא… ומינה למי שלוה מעות מחבירו ונשבע לו שיפרענו לזמן פלוני שאינו צריך להוליכו אחריו למדי שלא נשבע לו אלא שיפרענו במקום שלוה ממנו הא אם הלך לו המלוה למקום אחר אין צריך לחזר אחריו".

ועין עוד בשו"ע סימן עג סעיף ח, אם נשבע לפרוע לחברו, ולך חברו למקום רחוק, אינו חייב לטרוח אחריו. וכ"ש במשכיר ושוכר שהתנו שהתשלום יהיה בהעברה בנקאית, שאינו חייב לטרוח וללכת אליו.

2. בשולחן ערוך סימן שיד מבואר שכל דבר שהוא כלל גדול בישיבת הבתים וצריך מעשה אומן, חייב השוכר. ובמזגן עדיין לא נחשב לכלל גדול בעיקר ישיבת הבתים, ולכן אין חובת התקנה על המשכיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל