לתרומות לחץ כאן

זכויות המורה עפ"י ההלכה

שאלה:

שלום רב, רציתי לשאול על זכויותי כמורה עפ"י ההלכה: הנני מורה עם קביעות בעבודתי. עד עתה לימדתי תלמידות חנ"מ בכיתה קטנה. אך אמרו לי ששנה הבאה אין יותר תלמידות חנ"מ ולכן אם אני רוצה להמשיך ללמד שנה הבאה אצלם אצטרך להכנס ללמד בכתה הרגילה במקצוע שיש לי הכשרה בו ( כ-20 בנות בכיתה ) אמרו לי שחלק מהשעות שיתנו לי ללמד, זה במקצוע שלא הוכשרתי בו וללמד בכיתה מאוכלסת של כ-40 בנות. ויתכן שגם יחייבו אותי לצאת ללמוד בתחום זה. דבר שקשה לי. הם אינם מוכנים לתת לי את כל השעות של המשרה שלי במקצוע שהוכשרתי בו. על אף שהמורה שלימדה את המקצוע השנה אין לה קביעות וזו שנה ראשונה שלה ועפ"י הוראות הפיקוח מי שנכנסה אחרונה צריכה לצאת במידה ומורות מהמערכת קודמות לה. אך הם רוצים להשאיר אותה ורוצים לתת חלק מהשעות במקצוע שאלמד לי וחלק לה . בתוספת מקצוע אחר לשנינו שלא הוכשרתי בו. שאלותי: 1. מה הדעת ההלכה בענין זה ? 2. האם גם מבחינת ההלכה יש תוקף לזכויות שלי כמורה בענין הקביעות שלי ,ובכך שהיא צריכה לתת לי שעות רק במקצוע שהוכשרתי בו? הרי לא נותנים למורה ללמד בלי תעודה והכשרה באותו מקצוע. 3. במידה ופונים לבית דין האם כל הזכויות שלי מטעם משרד החינוך של קביעות בעבודה ושל קביעות על השעות וכדו' קבילות גם בדין תורה ? 4. האם מותר לי להרשם לארגון המורים שידאג לי שהבי"ס לא יעשה מה שהוא רוצה? נראה שיקבלו מהארגון הזה. תודה רבה, רחלי

תשובה:

שלום וברכה. 

מותר להצטרף לאירגון המורים כדי לקבל הטבות, או כל עזרה אחרת, וכן להשתמש איתם כדי לאיים על המוסד. אלא שהארגון גם מייצג תביעות משפטיות בבית משפט, ולזה אסור להצטרף, ולכן אם תהיה כל תביעה שהיא אסור ליפות את כוחם או לשלוח אותם לתבוע, וכל תביעה יש לערוך בבית דין.

על שלושת השאלות הראשונות, האם חייב המוסד להישמע לתקנון של משרד החינוך, ולהשאיר תחילה את מי שיש לו ותק – אם החוק הוא ידוע ומקובל, נחשב שע"ד כן נכנסו לעבוד, וחייבים לפעול לפי התקנון. ויש לדון בזה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל