מנהג חסידים להתפלל לאחר זמן תפילה

רבני בית ההוראה
ט"ו אייר ה'תשע"ט

שאלה:

שלום וברכה ולהרב, שאלה: לגבי סיפורים של צדיקים אנשי יודע סוד שמתפללים בלי יחס לזמן בין ביחיד בין עם מנין כגון מנחה בשתים עשרה בלילה וכדומה. רצינו להבין על דבר זה יותר. לרוב אנשים שהולכים ע”פ ש”ע מתפללים ע”פ הזמן בהקפדה. ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע להסביר זאת, רק לציין שויכוח בענין זה היה כבר מראשית דרכה של החסידות, כידוע בנפש החיים לתלמידו של הגר”א – רבי חיין מוולוז’ין בשער ג’ תוקף בחריפות את מנהגם של אלו שסבורים שכיון שהזמן הוא משהו גשמי השייך לעולם הזה, עדיפה תפילה בכוונה מתפילה בזמנה, וכותב שכך יגיעו גם לומר שמותר להתפלל במקומות המטונפים, שהרי אין עוד מלבדו והוא המציאות האמיתית, ובתפיסת המציאות שלו אין שום בריאה אחרת ואין מקום מטונף, ובודאי זה אינו נכון, ועיקר תפקידנו הוא לקיים את המצוות לפי המציאות הניכרת וידועה לנו בעולם הזה, ומי שאינו מתפלל בזמן אינו יוצא ידי חובתו.

3 תגובות

    יוסי:

    בספר ”ותורה יבקשו מפיהו”, ובספר ”מנהג ישראל תורה” מבאר את המנהג.

    יש לציין שיש הבדל בין מה שנתבאר שם אודות מנהג חסידים לאחר זמן תפילה בעצמם, לבין אדמו”רים שמאחרים זמן התפילה, ובמילא המנין הקבוע שלהם מחכה להם.

    (מטרת התגובה היא לא ח”ו לפתוח ויכוחים וכו’, ב”ה האתר הזה נקי מכל ענין של שנאת חינם וכו’ ! המטרה היא להיות ”מראה מקום” למתעניין בזה,

    ל”ג בעומר הוא היום שפסקו למות מחמת ”שלא נהגו כבוד זה בזה”, ויה”ר שנוסיף באהבת ישראל, בפרט ביום הקדוש הזה! כך נבטל סיבת הגלות!).

    נעם הראל:

    תעיין בספריו של הרב מורגנשטרן “נשמתין חדתין” שמביא לזה ראיות כמו מספר מי השילוח וכן מכך שאנו נוהגים בקדושה כהאר”י ולא כהשולחן ערוך בגלל רוח קודשו
    וממילא מי שמשיג ברוח קודשו שנצרך כעת תפילה מאוחרת יש לו סמך.

    רבני בית הוראה:

    אינני מבין כאלו דברים! יבטל העולם כולו ולא יבטל סעיף אחד בשלחן ערוך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *