לתרומות לחץ כאן

למה החרדים דורשים כפייה דתית?

שאלה:

שלום וברכה , יש לי שאלה אדיולוגית ..שאלה שבאמת איני מצליח להבין . אני מגדיר את עצמי כחרדי .אך איני מצליח להבין את מובילי הדעה בציבור החרדי . מדוע ולמה אנחנו צריכים לכפות את דעתנו על אחרים ?ואסביר .. מדוע מפריע לחכי"ם חרדים או למנהיגי הדור החרדים שיהיו מקומות שיש בהם רוב חילוני מובהק המבקשים חנויות פתוחים בשבת ?למה זה אמור להפריע לנו כשומרי מצוות ? .. האם בכך שאנו נכפה את אמונתנו וערכנו על החילונים זה יעזור במשהו ? איזה הגיון יש בדבר ? בברכה ,

תשובה:

שלום וברכה

יש שני נושאים מרכזיים בענין זה, שאולי קשה לחילונים להבין אותם, וגם אנחנו לא תמיד שמחים לעסוק בהם, ותמיד אנחנו בבחינת אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי ואסביר:

נושא אחד, שחילוני כלל לא יבין, הוא דין "ערבות". כלומר, כאשר אני יכול למנוע מאדם חילוני לעשות עבירה, אני מחוייב בכך. כמובן יש להלכה זו גדרים שונים והיא לא תמיד נוהגת, זה תלוי עד כמה אכן אני יכול למנוע, וכשם שמצוה לומר דבר הנשמע וכו', אבל באופן כללי זה קיים ברקע ומחייב אותנו לפעול. הנושא הזה יותר מרכזי בענין כשרות המזון אישות וגירושין, חוק החמץ ועוד, כל מיני נושאים מרכזיים שכאשר אתה מכניס אותם לחקיקה, ירצו או לא ירצו, כל המוצרים במכולת כשרים ועל כרחם הם אוכלים כשר… חייל מגיע לצבא, ירצה או לא ירצה הוא אוכל כשר… זה דבר חשוב וטוב. כמובן תמיד הקונפליקט על הגבולות.

נושא שני: הצביון של מדינת ישראל, או יותר נכון ארץ ישראל. אנחנו חיים בארץ הקודש וחייבים לשמור על קדושתה ועל טהרת העם. שוב נכון, לפעמים משלמים מחיר שאינו כדאי ולא לי הסמכות והידע לקבוע מה כן ומה לא, אבל זו חובה שקיימת ברקע כל הזמן. בארץ מקיאה אותנו חלילה כאשר אנחנו מטמאים אותה.

בקיצור, החשיבה הדמוקרטית שגורסת שכל אדם רשאי לחיות כפי הבנתו, ודאי אינה נכונה ביהדות, אם היתה יד ישראל תקיפה והיינו יכולים להנהיג מדינת הלכה ודאי היינו חייבים בכך ואדם חילוני שהיה מחלל שבת היה בא על עונשו למען ישמעו ויראו, זה חד משמעי… החובה לקיים מצוות קיימת על כולם ויש לעשות הכל כדי שיהודים ישעו זאת, השאלה היא תמיד רק אם המחיר שווה את זה מבחינה ערכית ומה יקרב ויועיל יותר, אבל אין דמוקרטיה, כל מה שאפשר לעשות כדי למנוע עבירות חייבים לעשות. כולנו עבדי ה', ואין אדם חופשי "לברור לו את דרכו"…

אני מסכים איתך שלא נוח לנו עם זה, אבל מי אמר שקל לעשות תמיד מה שצריך…

מלבד זאת כדי לשבר את האוזן החילונית צריך לדעת שכאשר פותחים חנויות בשבת זה פוגע בחופשיות של אנשים דתיים למסחר הוגן והדברים ידועים, אני לא מרחיב בזה כי באמת של הדברים זה לא העיקר…

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה! קשה לי מאוד להסכים אם זה שהרי ראינו שמשה רבינו לא נכנס לארץ ישראל כיוון שהכה את הסלע. אם כן מה הקשר לכניסה לארץ?! שהרי הכה את הסלע וכפה עליה להוציא מים במקום לדבר אליה ולכן לא נכנס לארץ בגלל שבארץ אין קיום למצב של כפייה. כמדומני כתוב בחידושי הרים.
    מה שבעצם מזכיר לי את השלבים שבהם חזרתי בתשובה. הרגשתי את שמירת ואהבת השם האינסופית ברגעים אלו וכלל וכלל לא בגלל קבוצה של אנשים בשחור לבן אם כובעים שמנסים להכתיב לך איך לחיות. מזה דווקא כאדם חילוני ברחתי כל החיים. זה מזכיר סוגים של כתות שעוברים אותם ממרחק של קילומטר בצד כמו שבורחים ממוכר שמנסה לדחוף לך משהו שהסתדרת מצויין עד עכשיו גם בלי זה. לדעתי צריך לאמץ שיטה של אחדות. לחפש את החיבורים במה שאפשר. את השאר הבורא כבר יסדר ולא להכות אחד את השני אם סירים על הראש. אשמח להמשך הדיון בנושא. פתוח מאוד לדעות בעניין זה.

  2. ברמה הפרקטית אתה צודק לפי דעתי, לא ניתן ולא נכון לכפות על אנשים קיום מצוות, זה לא יועיל ורק מרחיק. אבל האמת היא שאם ניתן היה לעשות זאת, אכן זה היה דבר נכון, משום שבענין זה אין מקום לבחירה חופשית במובן המקובל שלה, עם ישראל מצווה בשמירת המצוות ואינו רשאי לבחור שלא לקיימן. אני חוזר שוב, אין אפשרות לקרב אדם בכפייה ולכן זה גם לא נעשה… אבל אם היה לנו מלך ישראל וסנהדרין ומשיח וכל העם היה דתי, ברור שהיתה נוצרת הנהגה שכופה את שמירת היהדות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל