לתרומות לחץ כאן

ספר הפטרות כתוב על קלף – להניחו בארון הקודש

שאלה:

שלום רב. בכמה בתי כנסת ספרדים נהוג להוציא בשבתות ספר הפטרות שכתוב באותיות סתו"ם ומונח בתוך תיק כמו ספר תורה.איני יודע מה המקור למנהג זה ובעיקר אני תמה על כך שגם מניחים אותו בארון הקדש יחד עם ספרי תורה כאילו הם שווים באותה קדושה שהרי קדושת ס"ת יתירה על ספרי הנביאים ואף אם היו כתובים על גבי קלף כס"ת ועוד שאח"כ מוציאים יחד עם ספר התורה את ספר ההפטרות ומוליכים את ספר התורה יחד עם ספר ההפטרות בין הקהל וכולם עומדים כפי הדין שחייבים לעמוד לפני ס"ת כאילו הם באותה דרגת קדושה.האם יש התיחסות למנהג זה בהלכה? בברכת התורה וכו"ט.

תשובה:

שלום וברכה

המנהג הזה אכן ידוע בין קהילות הספרדים, לעשות ספר הפטרות בקלף כספר תורה [מחמת יוקר הכתיבה לכתוב נביאים שלמים כמנהג הגר"א ועל פי הלבוש בסי' רפד]. לגבי הנחתם בארון הקודש הכל לפי המנהג ולמעשה כיון שזה על קלף ובכתב סופר ולא בדפוס נהגו להקל, ראה שו"ת ישכיל עבדי חלק ח סי' ד. לגבי עמידה בפני ספר זה, מעיקר הדין ודאי לא צריך, אבל גם מרן הסטיפלר החמיר על עצמו בכך, ראה ארחות רבינו ח"ג עמ' רלב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה דעת הרב על המנהג הנוסף בעניין זה, והוא, שכשמוציאים ס"ת מההיכל בשבת לאחר אמירת "ויהי בנסוע…" ספר ההפטרות ג"כ מובל אחרי הס"ת ו"נהנה" מנשיקות וכבוד שווה לס"ת.
    נראה לענ"ד שמנהג זה פסול מעיקרו וכי את ספר ההפטרות צריך להוביל לשולחן לא ביחד עם הס"ת כי דרגת קדושתו פחותה בהרבה מהס"ת.
    מה דעת כב הרב?

  2. אינני מכיר מנהג כזה, הוא לא נראה בעיני פסול כל כך אבל אישית אני נרתע מחידוש מנהגים שלא היו במרוצת הדורות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *