הלוואת מטבע זר ופרעון בשקלים- סאה בסאה?

רבני בית הדין
י"ג אייר ה'תשע"ט

שאלה:

טסתי לחו”ל וחששתי להמיר דולרים למטבע המקומי בנמל התעופה (חששתי מהפקעת שערים), כך שמחוץ לנמל מצאתי את עצמי בלי מטבע מקומי ובלי אפשרות מעשית להגיע למלון. ישראלי טוב-לב שראה אותי הציע להלוות לי סכום הגון מהמטבע המקומי אם אחזיר לו את הסכום דרך פפר-פיי (העברה בנקאית). האם בהחזרת ההלוואה יהיה איסור דרבנן כעין הלוואת סאה בסאה? האם העובדה שאבצע העברה בנקאית מקלה באופן כלשהו (נניח לאור העובדה שיש פוסקים הסוברים שהבנק דינו כגוי, אם יש לדמות להא דבבא מציעא עב:)? האם יש להקל במידה והוא העניק לי הדרכה להתאקלמות באזור, באופן שאף אם ירוויח משהו מהחוויה זו, יהיה העודף כעין פרעון לחוב שנוצר מדין ‘נהנה’? למעשה נסעתי איתו במונית שהוא הזמין; הוא ירד בחצי הדרך, הנחה את הנהג לקחת אותי למלוני, ואת הפרעון לנסיעה של שנינו הותיר לי. הוא אמר לי שאנכה מהסכום שאני חייב לו (2000 מהמטבע המקומי, שווה ערך להערך מאה שקל) את עלות הנסיעה שלו. הנסיעה שלו עלתה 328 מטבע מקומי, ששווים לכשלושה עשר שקלים, אך הוא הורה לי לנכות חמש עשרה שקל, כך שלמעשה הוא בוודאות יפסיד מההלוואה הזו, האם זה עוד צד להקל? תודה רבה מראש, יישר כוח גדול וכל טוב

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר אתה נמצא במדינה אחרת, ואתה לווה מעות של אותה מדינה, אין כאן הלוואת פירות אלא הלוואת מעות, כיון שבמקום ההלוואה סוחרים במעות אלו. הילכך אין כאן צד איסור של סאה בסאה. כמו כן אם אתה פורע בהעברה בנקאית את אותו שווי שהלווה לך, יש כאן פירעון הלכתי. ולכן איני רואה שום צד איסור במעשה שהזכרת.

בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *