לתרומות לחץ כאן

מתנה לעובד זר ביום חגם

שאלה:

שלום לכבוד הרב, שאלה: ראיתי פסיקה הלכה שאחד פסק כזה וז"ל: האם מותר לתת מתנה לעובד זר לכבוד החגים של הגויים? תשובה: מותר ליהודי מותר לתת מתנה לעובד זר לכבוד החגים של הגויים, גם אם נותן לו את המתנה ביום החג עצמו עכ"ל. קטע זו חלק מקוצר מן ספר. ולא הבנתי פסיקה זו, נהי דעובדי ככבים היום לא יעשו הקרבה לאליל כמו שהיו, אבל מ"מ יודו לאליל שיהודי נתן להם מתנה ליום איד עצמו. וחוץ מזה לתת מתנה חינם לגוים מי שרי?! הלא יתנו מטעם איבה?! ולזה שייך יותר כאן בחו"ל כיון שהם רובא אבל בא"י שרוב תושביה ב"ה יהודים לתת מתנה חינם ליום חגתא דעכו"ם מי שרי?! תמהתי בזה. ורציתי לשמוע חוות דעת מרבי חשובים של בית מדרש זה. ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

בזמן הזה נהגו להקל בענין זה, בפרט שיש בכך צורך פרנסה. עיקר הטעם משום שאינם אדוקים בדתם, ולכן יש להזהר בעוד זר בארץ ישראל, שפעמים רבות מדובר באנשים הבאים מהמזרח ולא בנוצרים, והם לפעמים אדוקים מאוד בעבודה זרה ואז הדין כמובן שונה. אין בעיה של לא תחנם כאשר יש בזה צורך לישראל שהעובד יהיה שמח ויעבוד טוב, ובפרט כשמקובל לתת מתנה ויש חשש שיכעס אם לא יקבל.

מקורות:

אף שבמשנה בעבודה זרה דף ב,א וכן נפסק בשו”ע יו”ד סימן קמ”ח נאמרו איסורים רבים של מכירה וסיוע לעובדי כוכבים ביום איידם, אך כתבו הראשונים וכן נפסק בשו”ע שם סעיף י”ב שבזמן הזה אין איסור זה, וטעמים רבים נאמרו בראשונים בעבודה זרה דף ו,א מפני מה אין להחמיר בזה בזמן הזה, או מפני שכיום אינם עובדי עבודה זרה רק עושים מנהג אבותיהם (תוספות שם ב,א) או מפני שיש בזה משום איבה (תוספות רא”ש ור”ן שם), או מפני שיש בזה חיי נפש שביניהם אנו יושבים ואנו מתפרנסים מהם תמיד (רמב”ן ריטב”א ומאירי שם) ועוד טעמים אחרים במאירי שם. וראה עוד דרכי תשובה, יו”ד קמח, ו; וראה אור המזרח, עמ’ 110, שהביא לדון בשאלה של נתינת מתנות ביום אידם, אולם דן בעיקר מצד איסור לא תחנם, ע”ש להתירא. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל