לתרומות לחץ כאן

שותף גוי שלווה בריבית מיהודי אחר

שאלה:

שלום וברכה. יש שותפים בעסק: יהודי וגוי. גוי לווה בריבית אצל יהודי אחר ומכניס את הכסף הזה לעסק המשותף. האם יש בזה איסור ריבית ליהודי השותף? ומה אם היהודי לא יודע מזה? הוא צריך לברר מאיפה שותפו לוקח כסף? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

גוי שלווה מישראל אחר לצורך השותפות: אם בשעת ההלוואה אמר שההלוואה הינה לצורך השותפות, והשותף השני יודע מכך, נחשבים שניהם לווים, ויש כאן איסור הלוואה בריבית – בין ישראל שמלווה לישראל שלווה. אם השותף הגוי לקח הלוואה ולא הזכיר שיש לו שותפות, במקרה זה התביעה של המלווה הינה נגד הגוי בלבד, ולא יוכל לתבוע את השותף הישראל. ובזה אין קשר בין השותף הישראל לבין המלווה. ואין כאן איסור ריבית.

בהצלחה. 

מקורות:

כתב בשולחן ערוך חושן משפט הלכות טוען ונטען סימן עז סעיף ב:

שותפין שלוה אחד מהם מאחר לצורך השותפות, השני משועבד אף על פי שלא היה עמו בקנין בשעת הלואה. ודוקא שהוא מודה שמה שלוה שותפו היה לצורך השותפות, או שיתברר הדבר בעדים, אז דינם כשנים שלוו כאחד. הגה: וי"א דאם לא נתברר הדבר בעדים, רק י שהשותף מודה, אין צריך לשלם, אלא אם כן היה ממון בשותפות, שאז המלוה גובה מחלק (השני). (ב"י בשם הר"י בי רב לדעת הרא"ש בתשובה כלל ל"ח סי' י"ג שהביאו הטור); וכן נראה לי להורות.

מבואר ששותף שלווה לצורך השותפות וידוע שלשם כך לווה, חל החוב על שניהם, וממילא גם איסור ריבית חל על השותף השני. אבל במקרה שאין על הלווה השני חלק מההלוואה, לא יחול עליו גם איסור ריבית. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל