לתרומות לחץ כאן

נוסע באופניים שעצר עצירה פתאומית וגרם לתאונה

שאלה:

שלום רב ויישר כוחכם! שני נערים נסעו באופניים צמוד האחד אחרי השני. האחד פתאום נעצר והשני לא הספיק לעצור פגע בו והזיק לאופניים של הראשון. טענת השני שהיות שעמד ולא הזהיר אינו חייב בתשלום. טענת האחד שהיות שנסע קרוב מדי ולא שמר מרחק של בלימה הוא פשע בזה ולכן לא הספיק לעצור. השני טוען להגנתו שזוהי רגילות שחברים נוסעים בדבוקה אחת וכן לא פשע. מהי ההלכה בזה?

תשובה:

שלום וברכה,

בעל האופניים הראשון שעצר בצורה פתאומית וללא הודעה מראש, הוא אשם בנזק, ולכן אין בעל האופניים שנתקע בו פטור. כדין מהלך ברשות שהזיק שפטור. ואם בעל האופניים שנסע הראשון הודיע שרוצה לעצור, או שנעצר כדי לתקן את האופניים – חייב המזיק – בעל האופניים שנסע מאחוריו.

בהצלחה.

מקורות:

בסוגיא במסכת ב"ק דף לב ובשו"ע חושן משפט סימן שעט סעיף ג מבואר שאם עמד הראשון עצירה פתאומית הוא אחראי על הנזק. ואם הודיע או שעמד כדי לתקן את המשא, השני הוא נקרא פושע יותר. ובנסיעה ברכבים סוברים הפוסקים שאין את הכלל הנ"ל משום שיש חוק שצריך לשמור מרחק, ואם היה נוהג כפי החוק לא היה נתקע ברכב שלפניו, ולכן לעולם השני נושא באחריות הנזק. אמנם די לנו בנהיגה ברכב שיש חוק שמחייב. אבל בנסיעה באופניים שאין את החוק שמחייב כך, חוזר לדין התלמוד וכנ"ל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. החוק מחייב ברכבים. לא ידוע לי שגם באופניים יש כזה חוק. העובדה שילדים ונערים שלא למדו חוקים נוסעים, מהווה ראיה שלא מקובל לשמור מרחק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל