לתרומות לחץ כאן

משחקי הימורים

שאלה:

שלום וברכה, שאלתי, האם מותר לשחק משחק הימורים משנקראה טוטאליזטור הינו תמורת סכום מסוים ממלאים טופס בו יש רשימת משחקים של כל מיני קבוצות כדורגל בעולם, לא של ישראל, ואדם צריך לנחש מי מנצח, מה התוצאות וכו'. מה נכון ספרדי או אשכנזי, אם ספרדי שמבין טוב בעניין יכול לבקש מאשכנזי שיקנה טופס והספרדי ילמד אותו מה לסמן. חשוב לציין שמדובר בחו"ל. תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להתערב על כספים. איסור זה נקרא משחק בקוביא – שמהמר על כסף, וכשמפסיד לא נותן את הכסף מרצונו הטוב אלא בלית ברירה. ולדעת הרמב”ם נחשב מעין גזילה. ולדעת הראשונים כיון שאינו עוסק בישובו של עולם אלא בהימורים אינו אדם כשר.

כאשר משלמים מראש את הכסף נחשב שהקנה את הכסף והוציא ממנו, ולכן אין איסור של גזילה גם לדעת הרמב”ם. ולכן מותר לקנות כל כרטיס הגרלה. מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל אסר לקנות כל כרטיסי סוגי הגרלות לוטו, חיש גד, וכדו’. ושמעתי מנכדו שמרן חזר בו מדבריו והתיר לקנות כרטיסי הגרלה, אך מבחינה מוסרית ראוי להמנע מכל הימורים כאלו, כדי שלא להמשך לזה. אם מוכרי הכרטיסים לוקחים את הכסף לדברים האסורים – משחקים בשבת, או משחקי איסור, אסור לרכוש כרטיסים אלו משום מסייע לדבר עברה. ואם אין חשש חילולי שבת ואין במשחקים איסורי תורה – מותר.

בגוי אין איסור של גזל ולכן גם לדעת השולחן ערוך מותר.

אך כאמור ראוי להימנע כליל ממשחקי הימורים.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות גזילה סימן שע

סעיף א

יש דברים שאסרו חכמים משום גזל, והעובר עליהם הרי זה גזלן מדבריהם: מפריחי יונים ומשחקים בקוביא. מפריחי יונים כיצד, לא יפריח אדם בתוך היישוב, שהרי לוקח ממון אחרים שלא כדין, מפני שמשלח זכר ויביא נקבה משובך אחר, או נקבה ותביא זכר; ולא יונים בלבד, אלא כל העושה כזה בשאר עופות או חיה או בהמה, הרי זה גזלן מדבריהם.

סעיף ב

המשחקים בקוביא כיצד, אלו שמשחקים בעצים או בצרורות או בעצמות, ועושים תנאי ביניהם שכל הנוצח את חבירו באותו שחוק יקח כך וכך. וכן המשחקים בבהמה או בחיה או בעופות ועושים תנאי שכל שתנצח בהמתו או תרוץ יותר יקח מחבירו כך וכך, וכל כיוצא בדברים אלו, הכל אסור, וגזל מדבריהם הוא.

סעיף ג

(טור הביאו בס"ו) יש מי שאומר שהמשחק בקוביא עם העובד כוכבים אין בו משום גזל, אבל יש בו איסור עוסק בדברים בטלים, שאין ראוי לאדם שיעסוק כל ימיו אלא בדברי חכמה ויישובו של עולם. וחלקו עליו לומר שאינו פסול אלא אם כן אין לו אומנות אחרת. הגה: אבל אם יש לו אומנות אחרת, אפילו משחק עם ישראל אינו פסול (טור). וע"ל סימן ר"ז סעיף י"ג. וכבר פשט המנהג כסברא האחרונה לשחוק בקוביא, ואין פסול אלא מי שאין לו אומנות אלא הוא. ואם שחק עמו באמנה אם חייב לשלם, ע"ל סימן ר"ז סעיף י"ג.

 

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אם מרן בשולחן ערוך אומר שאסור לשחק בקוביה אז למה הרב משה לוי זכר צדיק וקדוש לברכה מתיר לעשות הימורים אם יש לנו עבודה אחרת?

  2. הבאנו שגם דעת מרן הרב עובדיה זצ"ל שמותר הימורים כיון שהכסף כבר נתון למוכר ולא נמצא בין שניהם ויש כאן הקנאה גמורה לכסף ולכן אינו גזל, אלא שמדה טובה להתרחק מכל זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל