השלמת הפער בין חו”ל לארץ ישראל בפרשת השבוע

רבני בית ההוראה
ד' אייר ה'תשע"ט

שאלה:

שלום. מהם הדינים המיוחדים לקריאת התורה כשיש פער בין ארץ ישראל לחו”ל בפרשיות השבוע, כשחל יום-טוב שני של גלויות בשבת ובארץ ישראל קוראים בפרשת השבוע, מה הדין הנוסע מחו”ל לארץ, ומפסיד פרשה, האם צריך להשלים, וגם מה הדין לגבי קריאת שנים מקרא ואחד תרגום?

תשובה:

שלום רב

בני א”י בחו”ל, אם יש להם מנין לבדם ובני חו”ל לא מתפללים איתם יקראו לפי מנהגם, אם אין מנין לבד, כשיחזרו לארץ יקראו את שני הפרשות אם יש להם מנין כזה. שנים מקרא יש לומר כפי הסדר המחוייב גם אם מחמת היותו בחו”ל אין לו מנין לקריאת התורה.

בן חו”ל הבא לא”י, שוב אם יש לו מנין בני חו”ל להשלים [בדרך כלל יש אצל בני הישיבות הלומדים בארץ] יקרא שם, ואם אין לו, הפסיד, ואת השנים מקרא בכל מקרה ישלים.

מקורות:

ראה שערי יצחק (פלאקסר) הל’ יו”ט שני עמ’ שכד, שו”ת חיי הלוי ח”ד סי’ כו ושו”ת בצל החכמה סי’ ב-ח.

2 תגובות

    יהושע:

    האם שייך להשלים ביו”ט שני/איסרו-חג?
    זה בעצם מה שאני עשיתי שהתפללתי שחרית עם בני א”י ולאחר קריה”ת יצאתי והלכתי למנין חו”ל להלל וקריה”ת ומוסף מתוך ידיעה שאם לא אעשה זאת אפסיד את הפרשה. השאלה האם הועלתי משהו?

    רבני בית הוראה:

    לכאורה אין בזה טעם כי לא היית מחוייב בקריאה זו אז. אבל שמעתי לאחרונה שרבה של וינה לפני כ20 שנה נהג כך, שהיה צריך לנסוע לא”י לאחר חג השבועות, ולכן אירגן לעצמו במנחה של שבת שבבית הכנסת יקראו את כל הפרשה ולא רק עד שני, וסבר שבכך הוא משלים את החסרון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *