לתרומות לחץ כאן

הכשרת תבניות אפייה בתנור פירוליטי

שאלה:

שלום לכבוד הרב ג'שאלות על הכשרת כלים. א' האם ניתן להכשיר תבנית של תנור, ע" י הכנסתה לתוך התנור, כשמפעילים את התנור לחום של כ500 מעלות, פירוליז, האם זה נחשב ליבון חמור? ב' מדוע יש להחמיר שלא להכשיר מיקרוגל? ג' יש מתכות מסוימות שלמרות שמעבירים עליהם אש, אפילו בחום של 2500 מעלות, המתכת לא ניהית אדומה, וגם אין ניצוצות ניתזים , אולי בגלל עוביה, זה מצוי בפלונשה, האם בכל זאת, זה נחשב שנעשה ליבון חמור? בברכה ותודה

תשובה:

שלום וברכה

500 מעלות צלזיוס זה ליבון חמור, כך הורה הגר"מ פיינשטין, רק יש לבדוק האם התבנית יכולה לעמוד בכזה חום…

החשש בהכשרת מיקרוגל, הוא משום שהחידוש הזה שהכשרה באדים דינה כהגעלה, אינה דבר מספיק מוחלט, אמנם לדינא נהגו להקל בזה, אבל לא לגבי הכשרה לפסח, שם זה רק ענין של נוחות של שבוע, והמכשיר ממשיך לשמש אחרי החג כרגיל.

הניצוצות זה סימן ולא סיבה, כלומר, אם מחמת סוג המתכת וחסינותה לא ניתז ממנה ניצוצות זה לא ממעט ביכולת שלה להתלבן, החום קיים והוא שורף את הבליעות, אלא שהמתכת חסינה ועומדת בפני חום זה.

מקורות:

על מקורות ההיתר להכשיר מיקרוגל, ראה שבות יצחק פרק ו בשם הגרי”ש אלישיב, וראה אהל יעקב סי’ קח הערה כו שכך היה מורה הגר”מ פיינשטין, ושכך הורה הגר”י בלסקי זצ”ל, אלא שהורה שהכשרה זו אין לסמוך עליה לענין פסח אלא לענין בשר בחלב בלבד. וראה עוד מאמר נרחב בענין זה בקובץ אור ישראל מאנסי חלק נד, בכל המקורות של הגעלה בזיעה, והביא גם כן מדעת הגרי”ש אלישיב שהקל בזה הלכה למעשה. וראה עוד בס’ הגעלת כלים לרב צבי כהן פרק י סעי’ ד שהביא מקורות נוספים בדין זה. וכן הובא בס’ מערכת השולחן עמ’ שנא בשם הגר”ש וואזנר.

על הכשרה בתנור פירוליטי ראה כאן בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל