לתרומות לחץ כאן

הכשרת כלי חרסינה / פורצלן / פיירקס / קורל

שאלה:

שלום הרב
קיבלתי כלים שאיני יודע את מקורם.
האם אפשר להכשיר :
1 -פורצלן -צלחות
2- צלחות חרסינה
3- כלי בישול ואפיה מסוג קורנינג
4- פירקס
5- מגש מתכת בלי ידיות
6טוסטר משולשים
אם צריך גם הטבלה לתוצרת חוץ ?

תודה רבה ,

תשובה:

שלום וברכה

חרסינה אין להכשיר. בכלי פורצלן לכתחילה אנחנו חוששים שדינו ככלי חרס שלא מועילה לו הגעלה, ובשעת הדחק כאשר מדובר בכלי יקר ויש כאן הפסד, סומכים לאחר זמן רב ובצירוף הספק על הכרעתו של האגרות משה יו”ד ח”ב סי’ מו על שיטת בעל העיטור שגם בחרס מועילה הגעלה שלוש פעמים.

יש ספק הלכתי בנוגע לכלים של קורנינג (או קורל), אם יש להחשיב אותם ככלי זכוכית, או ככלי חרס. לכן, אין להכשיר אותם לכתחילה. אבל, במקום שיש צירופים נוספים, אפשר להקל ולהכשיר אותם על-ידי הגעלה (טבילה במים רותחים). נינח כאשר יש ספק אם האוכל היה חם וכדומה, או שמדובר במאכל שאינו גוש אלא נוזלי, שכיון שמדובר בכלי שני יש להקל ולהכשיר.

לגבי הפיירקס: מעיקר הדין כלי פיירקס דינם ככל כלי זכוכית שלאשכנזים אסור להשתמש בהם לבשר וחלב בשטיפה לבד ולספרדים מותר, אולם יש שחששו בזה למתכת המעורבת בכלי כדי לחזקו, לכן ראוי להמנע ולהכשיר. ראה שו”ת אור לציון (ח”ג עמוד קכו) שכתב: “ואף כלי זכוכית ששימושם בכלי ראשון על האש כגון כלי פיירקס ודורלקס שעמידים בפני אש מותרים לדעת מרן ללא שום הכשר וכן מבואר בפרמ”ג שם משב”ז ס”ק ל’ ואף שיש שרצו לאוסרם בלא הכשר שחששו שיש בהם תערובת מתכת ומשום כך עמידים בפני האש כבר התברר על ידי מומחים שאין כלים אלו שונים משאר כלי זכוכית וכח עמידתם בפני אש הוא משום שעברו תהליך סינון וזיכוך גדול יותר שהשפיע שלא יפקעו בחום האש ומה גם שנראה שאף אם קיימת תערובת כלשהי של מתכת בכלים אלו אין לנו לאוסרם”. ואח”כ כתב שראוי להגעיל אותם ג’ פעמים לפני כן. (הנידון שם הוא פיירקס שהשתמשו בו לחמץ, אם ניתן להשתמש בו בפסח). אמנם רבי מרדכי אליהו זצ”ל החמיר בכלים אלו כמו כלי מתכת לחייב הגעלה.

את המגש יש להגעיל.

הגעלת כלים ניתן לעשות גם בבית, לוקחים סיר גדול שלא היה בשימוש 24 שעות והוא נקי לגמרי, ומניחים על האש מלא מים, וכשהם מבעבעים ועדיין האש דולקת, טובלים שם את הכלים שצריכים ומועילה להם הגעלה, שיהיו לגמרי במים [אפשר גם בחלקים אבל שבסוף הכל יעבור במים] ואחר כך רוחצים כלים אלו במי ברז.

טוסטר משולשים הכשרתו מחמת הספק: ש להמתין 24 שעות ללא שימוש, לנקות היטב בחומרים פוגמים כמו סבון, ולהפעיל על חומו המירבי 20 דק’ כשהוא ריק. אם יש צד שנעשה בו טרף ממש ולא רק מסופקים אם זה בשרי או חלבי, אין להכשיר הוא צריך ליבון חמור וזה לא אפשרי.

לגבי טבילתו, ניתן לקלקל בו משהו משמעותי ולתקן על ידי יהודי.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל