לתרומות לחץ כאן

מטבח שכשרותו מוטלת בספק

שאלה:

שלום רב יש לי שאלה קצת ארוכה. אנחנו משפחה שומרת תו"מ. משתדלים מאוד ללמוד את הלכות כשרות המטבח ולהקפיד על הכשרים ברמה טובה. בכל פעם שהיתה קורית במטבח תקלה, הייתי מצלצלת לרב ושואלת מה דין הכלים וכיצד לתקן את התקלה. יש כמה עניינים שמאוד מטרידים אותי בנושא. 1. אימי ואמא של בעלי לא כל כך בקיאות בהלכות כשרות המטבח. הן מפרידות בין בשרי לחלבי אך אם קורית תקלה במטבח, אני בספק אם הן שמות לב לדבר. וגם אם כן, הן לא מצלצלות לרב. במשך השנים אנחנו כן חיממנו בכלים שלנו אוכל שהגיע מהמטבחים שלהן. הדבר טורד את מנוחתי מאחר ואני בספק אם הסירים שלהן לא טעונים הגעלה ואם הכלים שלנו לא נפסלו עקב כך. 2. לפני כמה ימים נודע לי שאסור להניח סיר בשרי על כיריים שאינן נקיות מלכלוך חלבי (ולהיפך). לא הקפדתי על כך והתנהלתי במטבח שלי בחופשיות. האם זה יכול לפסול את הסירים/הסכו"ם/כלי ההגשה/הצלחות? חשבתי כבר לנצל את פסח ואת העובדה שהמטבח שלנו עבר ניקוי יסודי, הכשרה של השיש ושל הכיריים והגעלה של הסכו"ם ולבשל מעתה והלאה רק בשרי ופרווה על מנת למנוע טעויות (מהשנה האחרונה אנחנו לא אוכלים יותר חלבי ממילא מסיבות בריאותיות) גם הטוסטר אובן נוקה לפסח באופן יסודי (לא הוכשר כמובן) השאלה שלי היא: יש לנו כמה כלים שלא ניתן להכשיר אותם או שההכשרה שלהם קשה: *מחבתות *סיר ג'חנון *סט צלחות מחרסינה אינני יודעת אם להתייחס אליהם כטעונים הכשרה או לא. ואם הם טעונים הכשרה קשה/לא ניתן להכשיר. נכון שצלחת היא כלי שני, אך אם עיריתי עליה דבר גוש יבש מכלי ראשון והיתה בעיה במאכל, למיטב ידיעתי אין איך להכשיר נכון? אודה לכם אם תוכלו לסייע לנו כי כאמור השאלה טורדת את מנוחתי ולא מצאתי מקום יותר נוח להסביר את עצמי בפני ת"ח הבקיא בהלכות המטבח. תודה רבה ויישר כח.

תשובה:

שלום וברכה

כיון ומדובר רק בספק שאינו מבוסס גם דיו, והכלים האלו עכשיו כבר אינם בני יומם, את רשאית לתלות שלא נאסרו ומותר להשתמש בהם, רק מכאן ולהבא תקפידי יותר.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה גם יותר הנהגה לכתחילה, בדיעבד יש לסמוך שכל מה שהיה על החצובות התלבן, ומה שבלוע אינו עובר כאשר הסיר יבש בתחתיתו. שוב, צריך להקפיד, אבל בדיעבד עכשיו לא צריך הכשרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל