לתרומות לחץ כאן

להניח חפץ על מוקצה כבד

שאלה:

שלום רב, שולחן שהונח עליו מוקצה , קיבל את השם של המוקצה שמונח עליו ( אם היה בדעתו שישאר שם מלפני השבת) והשאלה היא: נכון שאסור לטלטל את השולחן הזה , אבל אם נניח אני רוצה להניח על השולחן (בלי להזיזו) דבר מסויים האם גם יהיה אסור ? שהרי השולחן מאוד גדול ושאני מניח עליו אז הוא נהיה בסיס וקיבל את שם המוקצה אבל מ״מ עכשיו זה נחשב כאילו הנחתי על השולחן המוקצה דבר היתר שזה מותר שלהניח על דבר היתר דבר מוקצה זה אסור אבל להניח על מוקצה דבר היתר מותר? אשמח אם הרב יכוון אותי למקורות במשנה ברורה ויסדר את הבלבול. תודה

תשובה:

שלום רב

מותר להשתמש בדבר מוקצה כבד כאשר אין חשש שיזיז אותו. ולכן אף שהשולחן נחשב בסיס לדבר האסור מותר להניח עליו ספר.

ז”ל הרמ”א בסי’ שח סעי’ ג: כל מוקצה אינו אסור אלא בטלטולו, אבל בנגיעה בעלמא שאינו מנדנדו, שרי. ולכן מותר ליגע במנורה שבבית הכנסת שנרות דולקות עליו, או בתנור שדולק בו אש. וכן מותר ליקח דבר היתר המונח על דבר מוקצה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ולכן נ"מ תהיה שמותר אפילו לאכול על השולחן הזה ? דהיינו דבר המוקצה (חסרון כיס, או מחמת גופו) ישאר במקומו, או יטלטל בגופו ויהיה מותר לאכול על השולחן הזה. ורק שבטלטול יהיה אסור , יש אמת בדבר?

    ואם כן, נשאלת שאלה אם נניח השולחן קיבל את שם המוקצה (חסרון כיס או מחמת גופו), לכאורה אם אני אטלטל את השולחן בגופו כגון במרפק, הרי שזה מותר, וכן לאכול על השולחן מותר. ואם כן אין שום איסור להשתמש בשולחן שהונח עליו דבר מוקצה במכוון.

    זה הקושי שלי להבין מדוע כולם נותנים דוגמא שולחן שהונח עליו… ואומרים שאסור באופן גורף להשתמש בו. לפי הנ"ל מותר להשתמש בו (להניח עליו מה שרוצים, ואפילו לגבי הטלטול יכול בגופו ואף להוציא את המוקצה בגופו שהוא טלטול המותר אפילו לצורך המוקצה והנה נפתרה הבעיה?
    האם צודק?

  2. תודה, והמשך קצר לשאלה אם כבר הגענו ליישוב…
    מה המקור שמותר להניח על מוקצה דבר היתר ? ואין אומרים שעכשיו דבר ההיתר נעשה מוקצה.

    ושנית, האם נאמר שכאשר יש לי נניח שולחן שהונח עליו מוקצה מחמת גופו במכוון, והרי אמרנו שמותר להניח עליו כל דבר היתר כל שלא מזיזו ממקומו (או טלטול בגופו כמובא לעיל) האם נאמר שכאשר הנחתי דבר היתר הרי שכעת יש לי בסיס לדבר האסור והמותר, ובזה מפקיע את האיסור שהיה בבית השמשות מגו דאיתקצאי… , ואע"פ כן הטלטול יהיה מותר?

    תודה רבה רבה, ויישר כח גדול.

  3. מקור העתקתי לך כבר בגוף התשובה…
    החפץ שמונח עליו אינו נעשה מוקצה כי זה לא מחלה מדבקת… השולחן נעשה מוקצה כי הוא משמש את המוקצה וטפל אליו, אבל מה שמונח עליו מצד איזו הלכה יעשה מוקצה?!
    אי אפשר להפקיע באמצע שבת את המוקצה של הבסיס על ידי הנחת חפץ היתר, זה בדיוק הדין של מיגו דאיתקצאי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל