שאלה:
שלום לכבוד הרב
מפני הילדים הרכים הציעו לי לקבל שבת מוקדם לעשות קידוש וסעודה ואחר כך ללכת לבית הכנסת לתפילת ערבית.
האם נכון לעשות כך?
תודה רבה
ושבת שלום
תשובה:
שלום וברכה
ניתן לקבל שבת מבעוד יום החל מזמן פלג המנחה, שהוא שעה ורבע זמניות לפני הלילה. כלומר, מחלקים את היום [מעלות השחר לצאת הכוכבים או מהנץ החמה לשקיעה, יש בזה מחלוקת] לשנים עשר חלקים שווים שכל אחד מהם יחשב שעה [בקיץ שעה כזו תהיה יותר מ60 דק’ כי היום ארוך, ובחורף פחות מ60 דק’], ומאותה שעה ניתן לקבל שבת, להתפלל אז ערבית ואחר כך לעשות קידוש וכו’. אלא שיש לאכול גם כזית פת אחרי צאת הכוכבים. למעשה החמירו שלא לעשות שתי פעולות סותרות באותו היום, כלומר לא ניתן גם להתפלל מנחה לאחר פלג וגם להתפלל ערבית לפני השקיעה, אבל רבים הקלו בזה בשבת משום תוספת שבת, אך לכתחילה יש להחמיר, והמנהג בארץ ישראל אצל בני אשכנז היה להחמיר בזה באירופה וארה"ב יותר מקילים. ספרדים נהגו יותר להקל בענין זה גם בימי החול.
ההצעה שלך להתפלל ערבית אחרי הסעודה פחות מוצלחת, משום שזה עושה לחץ ויכול גם לגרום לשכחה.
יישר כח
לכן הקדמתי שזה בשביל הילדים. הם רגילים ללכת לישון ב8 יום יום. איחור אחד מקלקל שבוע שלם..
מאידך אין לי מניין לתפילה מוקדמת.
וכל שבת בקיץ אנחנו מסתבכים מאוד איך לתמרן
עדיף להתפלל ביחיד?
לחכות ולהרוס לנו את כל השבוע?
או לעשות סעודה ולהתפלל במניין הקבוע עם מינוי מישהו להזכיר על ערבית?
אם זה קריטי תעשה שומר ותתפלל בזמן הרגיל.
מה הייתה דעת הגריש"א זצ"ל בעניין, האם אכן התנגד אף אי מתפללים מנחה קודם פלג?
כך שמעתי. כמובן לא אמר שזה לא טוב אלא שלכתחילה אין לעשות כך.
השאר תגובה