לתרומות לחץ כאן

שכן שרוצה לצרף לביתו חצר משותפת

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב, יש לי בקומת קרקע מחסן גדול שכבר בבנית הבנין יועד להיות יחידת דיור גדולה או לשמש למשרד, ואכן זה שימש כעסק 5 שנים, ולפני שנה קיבלתי את אישור כולם לעשות שם דירה, לאורכו של מחסן באותו מפלס שגבוה מהרחוב חצי קומה צמודה חצר – נטושה שגדלו בה קוצים ודרדרים – של כ20 מ"ר שיש אליו גישה ורשום בטאבו כחצר משותפת , שאליו פתוחים שלוש חלונות של המחסן מאז שנבנה, לקראת הבניה סיכמתי עם כל השכנים למעט אחד שאני הופך שתי חלונות לדלתות לתוך השטח הנ"ל והופך אותו למרפסת כשבתמורה השקעתי בבנין 5 אלף ש"ח וכן מרצף את החצר, השכן שלא שאלתי התנגד מיד כשנודע לו הענין למרות זאת בניתי וסגרתי את המדרגות שהיו לשם, התחלתי להכנס איתו למשא ומתן דרך אדם שלישי, בהתחלה הוא העלה דרישות וכשעמדנו להתחיל הליך גישור הודיע שהוא מנתק מגע בגלל סיבות שונות, אני לא בסכנה של הריסה אבל אני חושש לגזל, והשאלה היא: 1.האם אני יכול לפתוח דלתות כשכולם מסכימים חוץ מאחד וגם שממילא החלונות היו פתוחים לשם, 2. אם כן – האם אני יכול לקחת לי את השטח ולהופכו למרפסת, 3. האם שייך גוד או אגוד.

תשובה:

שלום וברכה,

1. מותר לפתוח דלתות לחצר המשותפת. בהלכה הוזכר שלא יפתח חלונות לחצר המשותפת משום היזק ראיה. כיום שלא משתמשים שם אין איסור. כמו כן כאשר כבר יש חלונות אין איסור לפתוח דלתות.

2. אין אפשרות להשתלט על שטח משותף ולהופכו לשטח פרטי, אלא בהסכמת כל השכנים. 

3. דין של גוד האיגוד לא שייך בשטח שיועד להיות שטח המשותף ואינו מיועד לחלוקה. עם כל זה פעמים שבית דין יפסקו דין של גוד או איגוד בשטח המשותף, אם מדובר שבטח זניח וצדדי שלא עומד לשימוש שלדיירי הבניין, בית הדין יפסור גוד או איגוד, שישלם לכל השכנים ויזכה בשטח לעצמו. אך אם החצר הינו שטח מרכזי ומשמש את כל הדיירים, לא שייך בו דין של גוד או איגוד.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל