לתרומות לחץ כאן

חובת שכן לאפשר כניסה לביתו לשם תיקון נזילה, כשאפשר אחרת במחיר יקר יותר.

שאלה:

בס"ד השאלה היא כזו, בבניין המגורים בו אני מתגורר (בניין מדורג בן 7 קומות, שני קומות עליונות, קומת קרקע, וארבעה קומות מתחת לפני הקרקע העליונה על צלע ההר), התגלתה רטיבות בקיר החיצוני בקומת מינוס 4 בחודש אב האחרון, מאז הרטיבות התפשטה ועלתה לקומות מינוס 3, מינוס 2, ומינוס 1. אינסטלטור שבדק את מערכת האינסטלציה (בסיב אופטי גמיש המחובר למצלמה) הגיע למסקנה, כי בצינור המנקז ביוב של שני שכנים (קומת קרקע, וקומה א') כי יש קטע של מטר בצינור שבו ככל הנראה יש סדק, ומיקומו בין קומה מינוס 1 למינוס 2, אך היות והצינור עצמו נמצא ביציקת הבטון של הבנין, לשם תיקון קטע הצינור והחלפתו יש צורך לפתוח את הקיר לשבור את הבלוקים, לעבור את שכבת הבידוד של הקיר החיצוני של הבניין, לחצוב מעט בבטון ולחשוף את הצינור לאתר את המקום הבעייתי ולהחליפו, יתכן שהתיקון יבוצע רק בקומה מינוס 1 אך יתכן ובשעת מעשה יצטרכו לפתוח את הקיר גם בקומה מינוס 2. אפשרות נוספת שניתן לעשותה אך עלותה יקרה מאד, היא להגיע למקום התיקון מבחוץ, לא מתוך הדירה אל על ידי פיגום או משהו כזה שיונח בחצר דירת מינוס 4 ויעלו עימו עד לקומת מינוס 1-2, לפתוח את האבן הירושלמית ומשם להגיע לצינור (מה שברור שהצינור נמצא קרוב לאבן הירושלמית המחפה על הבניין יותר מאשר לתוך הבית). כעת השאלות: 1) האם השכן בקומת מינוס 2 או מינוס 1 יכול לסרב שיתקנו את התקלה מתוך ביתו, ולדרוש שיעשו זאת בצורה חיצונית על ידי סנפלינג או פיגום או מנוף כלשהו ולא יהרסו את קיר דירתו על כל המשתמע מכך? 2) מי חייב בתשלום תיקון הנזילה, האם רק שני השכנים שמשתמשים בצינור, או שמכיוון שצינור זה בסופו מתחבר למערכת הביוב המרכזית ובדרכו הוא עובר בקירות כל השכנים של אותו צד, הוא רכוש משותף ועל כל השכנים (לפחות בצד זה) להשתתף. חשוב להדגיש כי מתוך 6 שכנים שיש בצד זה של הצינור, מחוברים לצינור זה רק שני השכנים העליונים, ולכל השאר אין כל חיבור ושימוש בצינור זה. כמו"כ יש לציין שהבניין קיים כבר 8 שנים ורק לאחרונה החלה בעיית הרטיבות בסמיכות לכך שהשכן בקומת הקרקע ניסה לפתוח סתימה בצינור הנזכר עם ברזלי בניין, אך אין כל ראיה כי הברזלים הזיקו את הצינור. 3) לשם הבדיקה מהיכן הנזילה, ולאחר התעלמות ארוכה של 7 חודשים של בעלי הדירות המשתמשות בצינור, הזמין השכן מקומה מינוס 4 אינסטלטור שעשה בדיקה עם מצלמה טרמית, וסיב אופטי למערכת האינסטלציה, עלות הבדיקה הייתה 700 ש"ח, כמו כן בצינור התגלתה סתימה בסופו לקראת היציאה דבר שהגביר את הנזילה מהצינור, והאינסטלטור פתח את הסתימה בעלות של 300 ש"ח, מי אמור לשאת בחיוב עלות הבדיקה והתיקון של האינסטלטור. אשמח לתגובתכם המהירה ובברכת חג פסח כשר ושמח

תשובה:

שלום וברכה,

1. יכול השכן לעכב שלא יחפרו את ביתו אלא יגיעו מסביב, ולמרות שגם עליו חל חובה להשתתף בתיקון, אך היות ויש אפשרות להגיע מבחוץ, יכול לעכב שלא ישברו את כותלי ביתו.

2. אם החלק של הצינור שהתקלקל הינו רכוש המשותף – ואינו פרטי של דייר אחד – חייבים כל דיירי הבניין להשתתף בהוצאות – גם דיירים שגרים בצד השני של הבניין ואין להם שימוש בצינור. 

3. איתור הנזילה הינו חלק מתיקון הנזק, ולכן שינו כנזק שנעשה ברכוש המשותף,וכמו כן הסתימה בסוף הצינור חייבים כל השכנים לתקן, כיון שמדובר ברכוש המשותף.

בהצלחה. 

מקורות:

1. ראה גמרא ב"ב דף ז ע"א, שמבואר שם שאינו יכול לכפות את שכנו לשבור את ביתו כדי לתקן את הבית שמעליו, כל עוד יכול לדור בבית בדוחק. וכן נפסק בשו"ע חו"מ סימן קנד יג. וסימן קסד ב.

2. הצינור המשותף מקולקל ומזיק, ולכן כל בעלי הצינור חייבים לתקן כדי שממונם לא יזיק.

3. לגבי חובת תשלום על איתור נזילה יש להאריך בזה, ושמעתי מהגאון הרב שפרן שאיתור הנזילה הינו חלק מצורך התיקון, ולכן חובת בעל הצינור לשלם גם על איתור הנזילה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל