לתרומות לחץ כאן

הקפעת חוב עם בנק של גויים

שאלה:

שלום הרב. ראיתי בכמה מאמרים שכתבו שמותר להעלים מס בחו"ל בגלל הפקעת חוב (ואין דינא דמלכותא). מה הגדר בזה?
האם זה אותו דין עם סתם חוב שיש לי עם גוי או שיש הבדל?
לדוגמא: האם מותר לגהץ כסף עם כרטיס אשראי או לקחת הלוואה מהבנק ולהתחמק מתשלום (או בכוונה או מצד אונס שירד מהנכסים)?

אני אציין שאחרי תקופה קצרה שלא משלמים את החוב במדינה הזאת, הבנק מציע לשלם כ-40%
מההלוואה כדי "למחוק" אותה, אחרת, אם הבן אדם ממשיך בשלו ולא משלם בכלל, אחרי התקופה של בערך 10 שנים, (ואחרי המון איומים ומאמצים מצד הבנק) החוב נמחק אוטומטית אצל הבנק, ואפילו הבנק מציעה כרטיסי אשראי והלוואות, שוב, לבן אדם כזה, כמובן מדובר בחוב קטן של עד 40 אלף דולר בערך, אחרת הבנק לא "מוחל" בכזו קלות.

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

לגנוב גוי אסור. אם הגוי טעה מעצמו מותר. ואם מטעה את הגוי יש מחלקות בפוסקים האם מותר או אסור. הפקעת חוב – שלא פורע את חובו, אם אין חילול שם והגוי לא יודע מכך – מותר. ואם קיים חשש של חילול שם – אסור.

במקרה הנ"ל נחשב הפקעה של החוב, והגוי יודע מכך, אך אמנם זה בצורה חוקית, והידיעה לא מוספיה כאן, ולכן יש להקל למרות הידיעה שלו, כיון שאינו יודע שאי הפירעון נעשה מתוך כוונה ולא מתוך אונס. אלא שיש לבחון האם יהיה בזה חלול השם כשייראו שיהודיים לא פורעים וב. או שמא יחשבו שאכן הייתה כאן פשיטת רגל. ויש לדון.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות גניבה סימן שמח
כל הגונב אפילו שוה פרוטה עובר על לאו דלא תגנובו (ויקרא יט, יא) וחייב לשלם, אחד הגונב ממון ישראל או הגונב ממון של גוים, ואחד הגונב מגדול או מקטן. הגה: טעות עובד כוכבים, כגון להטעותו בחשבון או להפקיע הלואתו, מותר, ובלבד שלא יודע לו, דליכא חילול השם (טור ס"ג). ויש אומרים דאסור להטעותו, אלא אם טעה מעצמו, שרי. (מרדכי פרק הגוזל בתרא).

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל