יום טוב שני לבן ארץ ישראל בחו”ל

רבני בית ההוראה
כ"ו ניסן ה'תשע"ט

שאלה:

בס”ד שלום הרב! אני עושה יום טוב שני של גלויות לחומרה כפי שמביא הפסקי תשובות. יש לי כמה שאלות בעניין זה. הוא כותב שיש לעשות את ליל הסדר אך ללא הקפדה על אכילת ושתיית שיעורים וכן לא לברך את ברכת מרור מצה.. אנחנו הזמנו ליום טוב שני אורח: ורציתי לדעת מה הייתי אמור לעשות: 1) לנו זה היה מוצאי שבת ולו זה היה יום טוב שני. כיצד עלינו היה להתנהל בעניין ההבדלה מצד אחד והקידוש מצד שני? למי אני נותן לעשות ומה? 2) לדוגמא, לגבי ברכת המוציא אמרתי לו שאני אעשה והוא יעשה את ברכת המצה? האם נהגתי נכון? 3) מה לגבי ברכת גאל ישראל לפני שתיית הכוס האם אני יכול לברך או שעלי לתת לו? 4) שאלה בנושא אחר. כאשר אני הולך לבית כנסת ביום טוב שני (ואני לא אומר הלל) האם מותר לי לברך על הברכות שאני שומע? 5) מה בנוגע לברכת הלל במשך השנה שאני (ספרדי) שומע מאשכנזי, האם אני יכול לומר אמן? תודה רבה וסליחה על ריבוי הפרטים והשאלות.

תשובה:

שלום וברכה

1. הטוב ביותר שהאורח היה מקדש בקול רם וכולל גם את ההבדלה וכך הייתם יוצאים ידי חובה ממנו.

2. נהגת מעולה.

3. עליך לתת לו לברך.

4. אני מניח שכוונתך אם מותר לענות אמן – כמובן שמותר ואף צריך, הברכות הן נכונות, המברכים ודאי מחוייבים בהן.

5. אפשר בהחלט לענות אמן כיון שהמברך נוהג על פי דין בכך שהוא מברך.לגבי השאלה האם מותר לכוין לצאת ידי חובה בברכה זו, יעשה תנאי שאם הלכה היא שההלל צריך ברכה הוא רוצה לצאת ידי חובה, ואם אינו צריך אינו רוצה בכך, כיון שכידוע הביא השדי חמד מחלוקת האם בשומע כעונה גם יש איסור של ברכה לבטלה, וראה אור שמח הל’ ברכות שהאריך בזה לפי הגדרים השונים של כל העונה אמן אחר המברך כמוציא מפיו דמי, ומבאר שם שהיא מחלוקת בין הבלי לירושלמי, ראה שם בהרחבה. אגב הלל של חנוכה גם ספרדים מברכים עליו, רק בהלל של ראש חודש [למעט ר”ח טבת] קיים נדון זה.

ברכה והצלחה.

2 תגובות

    .:

    הרב ענה בשאלה הראשונה “הטוב ביותר שהאורח היה מקדש בקול רם וכולל גם את ההבדלה וכך הייתם יוצאים ידי חובה ממנו”

    אבל לאורח זה יום טוב שני ולנו לא.

    רבני בית הוראה:

    תשובתי היתה באופן שיום טוב ראשון זה שבת, זו היתה טעות, כמובן באופםן זה כל אחד יעשה בנפרד בשקט את מה שהוא צריך לעשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *