לתרומות לחץ כאן

מציאת מעות בחצירו של חבירו

שאלה:

שלום רב! מצאתי שטרות בחצר של השכן, חלקם על המדרגות וחלקם על החומה החיצונית כלפי השכן. הסקתי שכנראה השטרות נפלו מעוברי הדרך בשביל שמעל לבית ועפו לחצרו. שאלתי אותו אם איבד שטרות כלשהן, לא אמרתי שזה נמצא בחצירו, כדי שלא יטען שחצירו קונה לו גם מבלי ידיעתו… ענה לי שהוא לא איבד. לפנים משורת הדין, הפצתי הודעה בשכונה, שנמצא סכום כסף, לא יצרו עמי קשר. למי שייכת המציאה? האם חצירו של אדם קונה לו גם במציאות שנפלו מרשות הרבים לחצירו? האם לאחר שתפסתי את המציאה, יכול בעל החצר להוציאו ממני? מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

אם הכסף נמצא במדרגות או על הגדר, לא נחשב למקום המשתמר ולא קנתה לו חצרו. אם המעות נמצאו בתוך החצר שמוקפת מחיצות, המקום הוא גדור, נראה שגם בזה לא זכה במעות בעל החצר, כיון שלא שכיח שיגיעו מעות מרה"ר לתוך החצר, ואין חצר קונה בדבר שאינו ראוי להימצא. ולכן שייכם המעות למי שהגביה אותם בפועל.

בהצלחה.

מקורות:

חצרו של אדם קונה לו שלא מדעתו, ולכן אם הגיעה מציאה מרה"ר לתוך חצרו של אדם, זכה בה בעל החצר. אמנם דוקא בחצר המשתמרת, או בחצר שאינה משתמרת ועומד בצד חצרו ולדעת הרמב"ם צריך גם שיאמר תקנה לי חצרי, אבל אם החצר לא משתמרת ובעל החצר לא עומד בתוך החצר לא קנתה לו חצרו. עוד כתב המרדכי שצריך שתהיה סוג של אבדה שראוי לבוא לתוך חצרו, אבל דבר שאינו רגיל להימצא לא קונה חצרו, ולכן גוי ששכח מעות בבית ישראל, שאינו מצוי שיקרה, לא קנתה חצרו. 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל