לתרומות לחץ כאן

בשר חי מדוע הוא מוקצה הרי ראוי לכלבים

שאלה:

שלום וברכה ראיתי שכותבים באחרונים שדג אסור לטלטל בשבת. דהיינו דג מהמקרר או המקפיא. מדוע? הרי זה מאכל לחתולים וחתולים ? ומצוי בעיר. וכן תפוח אדמה? הרי מצוי בעלי חיים כגון אוגרים, שמכרסמים ? והשאלה היא, האם מה שאומרים שדבר מאכל הוא מוקצה אם לא ניתן בשימוש, הכוונה שהוא מיועד להאכל לבני אדם במוצאי שבת. ולכן אדם מקצה אותם בשבילו ולכן זה מוקצה מפני שאינו ראוי (בדעתו) לצורך בעלי חיים? לפי הבנתי התשובה היא שאין קשר כלל, ואם זה ראוי גם למאכל בעלי חיים המצויים בעיר זה פשוט לא מוקצה. ועוד שאלה לגבי זה, האם זה משנה איזה בעלי חיים? דהיינו בעלי חיים באופן כללי המצויים בעיר (כגון עורבים, או עכברים) או דווקא בעלי חיים שמגדלים בני אדם? ואם המגודלים ע"י בני אדם, האם נכנס העניין שדווקא בני אדם יהודים ולא גויים, לדוגמא החזיר אסור לישראל לגדל, או שפנים (לפי רוב דיעות אסור לגדל מפני שאסורים בפיך שהם מאכל לגויים מצוי ברוב העולם) אשמח לפירוט תשובה

תשובה:

דבר שמיועד לשימוש בני אדם ואף אדם לא נותן אותו לבעלי חיי, יחשב מוקצה ואין כל תועלת בכך שאם יתן לבעלי חיים הם יאכלו ממנו. ראה משנה ברורה שח ס"ק קכב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל