לתרומות לחץ כאן

השם נדב הוא שם טוב?

שאלה:

שלום הרב,
בעתיד הקרוב, אשתי צפויה ללדת בן בכור. אחד השמות שחשבנו לקרוא לו הוא ׳נדב׳ מכיוון שאנחנו אוהבים את משמעות השם וכן כי יש לו קישור לשמו השני – ׳אהרן׳ על שם הסבא שלי.
עם זאת, קראנו, שבנו הבכור של אהרן הכהן, הומת באש ע״י אלוהים לאחר שהשתמש באש זרה.
רצינו לדעת האם נכון לקרוא לילד בשם זה לאחר מה שקרה לבניו של אהרן הכהן, נדב ואביהוא?

בנוגע לעניין הסנדקות, מדובר בילד ראשון ונכד ראשון לשני הצדדים. שני הסבים לא מילו תפקיד סנדק מעולם. מצד אחד אנחנו מבינים שלפי המסורת נהוג שאביו של האבא משמש כסנדק לבן בכור אך מצד שני לאבא של האמא אין כלל בנים ומעולם לא הגיע למעמד של ברית כאבא. מה לדעתך עלינו לעשות? האם ניתן שסבא אחד ישמש סנדק וסבא שני ימסור לו את הילד או שרק האבא צריך למסור את הילד לסנדק?

נשמח לתשובתך בהקדם.
תודה רבה ובשורות טובות

תשובה:

שלום וברכה

נדב הוא שם נפלא! משה רבינו בבואו לנחם את אהרן הכהן על מותו של בנו זה אמר לו "בקרובי אקדש" כלומר זו היא מיתת צדיקים שמכפרת, ועוד אמר לו "סבור הייתי שאנחנו שנינו נמות על קידוש ה', ועכשיו מתברר שהם צדיקים מאיתנו", יש בדברים עומק רב וקשה כרגע להכנס להכל, אבל כדאי לעיין בפירושו של הרמב"ן שם שמבאר, שחלילה לא היה כאן עבודה זרה, אלא רצון אמיתי להתקרב לבורא עולם, אלא שבמשכן ה' עושים רק מה שמצווים ולא מחדשים דרכים חדשות לעבודת ה'. וכך מבואר בפסוק שהם הקריבו "אש זרה אשר לא צווה", לא עבודה זרה, אלא קירבה לה' לא באופן שנצטוו. לכן הם היו צדיקים גדולים ובהחלט השם ראוי ונאה.

ראשית בהחלט ניתן לתת לאבא של האמא ולהסביר זאת לאבא השני כמו שהסברת יפה כאן. שנית הכיבוד החשוב הנוסף אינו מסירת התינוק שזה אכן האב עושה, וזה אינו כיבוד אלא מינוי שליחות, אלא יש את מעמד החזקת התינוק בשעת הברכות, ויש גם את עצם אמירת הברכות, אלו שני כיבודים חשובים נוספים שניתן לכבד באחד מהם את אבי האב.

רוב נחת ושמחות, ולידה קלה בעז"ה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תגובה מיותרת ובאיחור:
    צדק הרב נותן התשובה לשואל, והרי הראיה הכתובה מתוך ה'פסיקתא זוטרתא' מילה במילה…
    _____________________________________

    וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְיָ לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן:
    (ויקרא י' ג')

    כיון שראה משה את אהרן עומד ותוהה אמר לו: אוי לי שכך היא עבירה בידי וביד בניך, וכך הגיעתני. נכנס משה אצלו והיה מפייסו בדברים, אמר לו: אהרן אחי, זה מסיני נאמר לי, עתיד הקב"ה לקדש את הבית הזה, וכאדם גדול אני מקדשו, והייתי אומר בי או בך הבית מתקדש, ועכשיו נמצאו שני בניך גדולים ממני וממך שבהם הבית הזה נתקדש. כיון ששמע אהרן כך צידק עליו את הדין, שנאמר: וַיִּדֹּם אַהֲרֹן, וכן הוא אומר (שמות כ"ט מ"ג): "וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְנִקְדָּשׁ בִּכְבֹדִי". כיון שידע אהרן שמתו בניו על קידוש שמו של הקב"ה – מיד שתק. כמה גדולה

  2. המשך:
    שתיקה, שהרי אהרן קבל שכר עליה. וכן דוד אומר (תהלים ל"ז ז'): "דּוֹם לַיהֹוָה (קווה אל השם/המתן לישועתו) וְהִתְחוֹלֵל (מלשון תוחלת) לוֹ", ושלמה אומר (קהלת ג' ז'): "עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל