לתרומות לחץ כאן

הדברת מזיקים – המתת חתולים מזיקים

שאלה:

שלום הרב, עסק שיש לו מחסנים עם אוכל לכלבים וחתולים ומאובטח בחיישני תנועה. בלילות מגיעים חתולים, נכנסים למחסנים, פותחים שקים של אוכל , מה שגורם למכירה בהפסד של השקים, מפעילים את האזעקה וגורמים רעש לתושבים, ניסינו להרחיקם בכל דרך אפשרית, האם מותר לחסל אותם כדי למנוע נזקים כספי וסביבתי? בברכה

תשובה:

אין איסור להדביר מזיקים, כל הנושא של בל תשחית הוא באופן שאין נזק לבני אדם, אבל בעלי חיים מזיקים או שיש צורך אחר לבני אדם במיתתם, מותר להורגם. כמו כן עצם השאלה אם בהמתת בעלי חיים יש איסור צער בעלי חיים נתון במחלוקת אחרונים.

מקורות:

נחלקו הפוסקים האם יש איסור צער בעלי חיים גם בהריגת בעלי חיים. דעת הנודע ביהודה (מהד”ק יו”ד פג) שאין איסור צעב”ח בהריגה, והביא ראיה מחולין ז,ב שרבי הציע לחתוך את הפרסות שלהם, בכדי שלא יזיקו. ואמר לו רבי פנחס בן יאיר שיש בזה צער בעלי חיים, אז הציע רבי להרוג אותם, א”כ ראיה שאין צער בעלי חיים בהריגה. וכן נראה מדברי התוס’ ב”ב כ,א ד”ה כיון. וראה עוד ביש”ש ב”ק פרק י’ סי’ לז. אמנם בשואל ומשיב מהד”ת סי’ סה הוכיח מדברי החינוך מצווה תנא שיש איסור צער בעלי חיים גם בהריגה. וראה עוד בשיטמ”ק ב”ב שם בשם הר”י מגיאש שנראה שחולק על התוס’ ולדעתו יש איסור צעב”ח בהריגה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אבל אין אפשרות למנוע מהם שיכנסו? הרי מלא מקומות עם מזון לא נכנסים לשם חתולים
    אז זה תמוה דווקא עסק שאמור לדאוג לחתולים שואל אם אפשר להרוג אותם במקום לשאול את עצמו איך הוא סוגר ומאחסן את הסחורה יותר טוב?!

  2. תיקון אחד: זה לא לפי "כמה מאמץ נדרש". כשמדובר ביצור חי, צריך להשקיע את כל המאמץ. במקרה זה הפתרונות האפשריים מאוד פשוטים, סגירת פתחים או אחסון המזון במיכלים סגורים (למשל במחסני גינה פשוטים, ארגזי עץ או מתכת פשוטים) יכולים לפתור את הבעיה בקלות – אך גם לו נדרש מאמץ גדול יותר ו/או יקר יותר היה מן הראוי להשקיע אותו.

    מעבר לכך, ראוי להזכיר שגם אם יש מי שלא מבין דיני נפשות (ולמרות מה שכמה אנשים חושבים, לכל יצור חי יש נפש) או לא מעריך את מעשה הבריאה, הרי החוק היבש של המדינה אינו מתיר חיסולים פרטיים מהסוג המוזכר בשאלה. לאור זאת, ראוי להזכיר לשואל שדינא דמלכותא – דינא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל