לתרומות לחץ כאן

תפילת נדבה עולה לשם חובה?

שאלה:

שלום. לפעמים יש לי נטיה לבלוע מילים בתפילה.. היום , הסתפקתי האם בלעתי מילים בתפילת 18 בשחרית, והחלטתי שלמרות שנדמה לי שלא בלעתי, בגלל שחלק מהספק לבליעת מילים נוצר בעקבות איחור מצידי לתפילה, שגרם לי לגשת להתפלל 18 בחיפזון, (ובמצב כזה יש לי נטיה לבלוע מילים או לא להגות אותם כיאות..) אז בשביל ההרגשה הטובה שלי אתפלל שוב שחרית בתנאי נדבה. לאחר שסיימתי תפילת מוסף ,התפללתי שוב תפילת שחרית בתנאי נדבה, ואמרתי את התנאי בהתחלה, אולם בתוך תוכי ידעתי שהתפילה הזאת תהיה תפילת נדבה.. לאחר שהתחלתי את התפילה הזאת, שמתי לב שיש לי ספק אמיתי האם אמרתי "ותן ברכה" במקום "ותן טל ומטר לברכה", כך שיכול להיות שהתפילה הזאת אינה תפילת נדבה.. השאלה שלי היא האם בגלל שבשעה שנגשתי להתפלל אמנם אמרתי את התנאי, אבל בעצם די ידעתי אז שזה תפילת נדבה, ורק אחר כך התחדש לי , תוך כדי תפילה, שיכול להיות באמת שזה תפילת שחרית שלי ה"אמיתית", האם זה פוגם בתפילה הזאת?, או שיצאתי ידי חובה ?

תשובה:

שלום וברכה

תפילת נדבה אינה יכולה לעלות לשם חובה, אבל אין סיבה לחשש, הספק של ותן ברכה אינו ספק אמיתי, הוא בא מאוחר ומתוך לחץ מיותר, וגם הספק של בליעת המילים בא מתוך אותו לחץ וגם זה מיותר וחבל, יש לי תחושה שאתה סובל מאיזה שהוא לחץ וחרדה מיותרים בענין התפילה, כדאי לעבוד על כך כדי למנוע את הסבל הזה.

בהצלחה רבה ושיתקבלו התפילות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. א.ואם התחושה שלי היא שהספק של ותן ברכה הוא אמיתי?
    עובדה שאין לי ספק כזה לגבי מוריד הטל..

    ב. אני רוצה להדגיש שלפני שהתחלתי את התפילה השניה התניתי את תנאי הנדבה, השאלה שלי היא שאז חשבתי בתוך תוכי שזה יהיה בוודאי נדבה, למרות שאמרתי בתנאי שאם לא יצאתי ידי חובת שחרית, אז התפילה תהיה בתורת חובה..

    האם במקרה הנ"ל אצטרך לחזור שוב?

  2. 1. עדיין אני חושב שאינו ספק אמיתי.
    2. ודאי הכוונה היא לתנאי ומה שחשבת בתוך תוכך אינו נכון ואינו מחייב. אם היית בטוח שזה נדבה לא היית מתפלל…
    3. המלצתי לסמוך על עצת המהר"ם מרוטנבורג לומר 90 פעם ואת כל מיני תבואתה לטובה ותן ברכה…

  3. תודה על התגובה. אם הרב עדיין חושב שהספק ב"ותן ברכה" לא אמיתי, אם כן בכל מקרה לא צריך לחזור, ויצאתי ידי חובת תפילה..עוד לפני שאנו נכנסים לשאלה האם התנאי נדבה שלי היה אמיתי או שלא..האם הבנתי נכון?

    תודה לרב וחג שמח..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל