לתרומות לחץ כאן

מעלתו ונסיונו של אברהם אבינו במעשה העקידה

שאלה:

כתוב במסכת יומא שהראיה שספק פיקוח נפש דוחה את התורה. לומדים זאת מהפסוק בפרשת שמיני "וחי בהם". רשי ואונקולוס מפרשים חי בהם = לעולם הבא. לפי זה, מדוע ניתן לחלל שבת עבור יהודי שבסכנה, הרי שאם ימות אז הוא יגיע לעולם הבא.? 2. היו עובדי עבודה זרה שהיו מוסרים את הבנים שלהם לשריפה למולך. אם ככה, להבדיל! מה היתה גדולתו וייחודו של אברהם אבינו שמסר את בנו לקב"ה?

תשובה:

1. אין קשר בין הפשט לדרשת חז"ל, רש"י מפרש פשוטו של מקרא, שתכלית המצוות היא כדי לחיות על ידן בעולם הבא, הגמרא דורשת מן הפסוק דרשה אחרת פשט ודרש זה שני דברים ושניהם מסיני, ולפי דרשתם "וחי בהם ולא שימות בהם".

2. אגב מעביר בנו למולך אינו שורף אותו באש, מי ששורף בנו באש אינו חייב מיתה כמבואר ברמב"ם הל' עבודה זרה, אלא היו מעבירים מעל האש. אבל בענין עצם נסיונו של אברהם אבינו שמעתי פעם רעיון, שאין הכוונה בגלל עצם הסכמתו של אב למסור את בנו, שהרי זה גם נעשה בציווי ה', אלא הרעיון הוא שמסירת בנו למיתה היא היפך כל תכונתו של אברהם שמידתו חסד, והיפך כל מה שהשפיע ולימד לאלפי תלמידיו, והיפך כל התפיסה שלו בהנהגת ה' בעולם, בקיצור הדרישה הזו בעצם מוטטה עליו את עולמו הפנימי הנפשי האמוני והחברתי! שלא לדבר על כך שזה סותר את עצם הבטחת ה' אליו שזרעו יהיה ככל היום וכו' וודאי הכוונה ליצחק הצדיק. ואעפ"כ בשלימות הנפש ובשמחה הוא הולך לעשות זאת. וזה הנסיון הגדול. אבל מה שאדם מושחת במידותיו, רע לב מעוות נפש שורף את בנו חיים זה לא מעלה, זה סתם רוע צרוף… כתבתי בקצרה תנסה להעמיק בענין ויובן היטב.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל