נדרה שלא לעשן בשבת

רבני בית ההוראה
ט"ו ניסן ה'תשע"ט

שאלה:

שלום רב, אני חילונית, אם אמרתי שלא אעשן בשבת, ולא אמרתי איזה שבת ספציפית, ועישנתי בשבת הראשונה לאחר שאמרתי שלא אעשה זאת, האם אני צריכה התרת נדרים? או שבשבת שלאחר מכן אני פשוט לא אעשן ואקיים את מה שאמרתי זה יספיק ? תודה רבה

תשובה:

מועדים לשמחה.

אם נדרת שלא לעשן בשבת. הכוונה היא לכל השבתות. בנדרים הולכים אחר לשון בני אדם. ומאחר שנוסח כזה כשאת אומרת שלא לאת נודרת שלא לעשן בשבת הכוונה היא לכל השבתות ולא לשבת ספציפית לכן, הנדר חל על כל השבתות. 

נדר כזה גם אי אפשר להתיר, שהרי זה נדר שלא לעבור עבירה – נדרים שאדם עושה כדי לחזק את עצמו במצווה מסויימת. 

אגב, גם לחילונים אסור לעשן בשבת…כלומר, הבעיה היא לא רק איסור נדר. אלא איסור חמור מהתורה ש”לא תעברו אש בכל משבותיכם ביום השבת”.

2 תגובות

    יוסף חיים:

    שלום הרב וחג שמח,
    באותו נושא רציתי לשאול האם ראוי לנדור כדי לחזק את עצמי לעשות מצווה או לא לעבור עבירה, אם אני חושב שזה ידרבן אותי לעמוד במילתי?
    אם כן, באיזה אופן כדאי לעשות זאת? (האם לנדור סתם, או עדיף לנדור על סכום כסף לצדקה וכד’ , כמה יש לחשוש שמא לא אעמוד בדיבורי או שאוזיל בעיניי את הנדרים האלו).
    תודה!

    רבני בית הוראה:

    אין לנדור בשום אופן, אמנם בגמרא מובא שמותר לנדור לזרוזי נפשיה אבל המציאות מוכיחה שאצלנו הקטנים זה רק מביא לכשלונות חמורים באיסור תורה של נדר, תעשה בלי נדר, גם קנס כזה יועיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *