לתרומות לחץ כאן

הכשרת כלים לפסח – כמה פרטים

שאלה:

כמה שאלות הנוגעות לימי החג: 1) האם מותר לאישה נידה לשיר בליל הסדר? היא מאוד רוצה בכך, ויש לה צער בכך שלא יכולה לשיר עם הילדים, ומה גם שיהיה מוזר שלא שרה כמו כל השנים, וגם בעלה (אני) זייפן מקצועי ולכן כל עסק השירה של ליל הסדר יהיה פחות מכובד… 2) אשתי בשנת אבל על אימה, האם לחג יהיה מותר לקנות מטפחת או תכשיט, וכו'? 3) האם צריכים הכשרה חצובות של כיריים, הרי כל הזמן בוער בהם אש? (את משטח הכיריים מצפים בניר כסף עבה) אבל החצובות עצמם? 4) סיר שבישלו בו אורז – קטניות, האם לאשכנזים צריכים הגעלה? נפק"מ לערב פסח… לבשל קטניות בסירי פסח. 5) האם אפשר להכשיר מימם בהגעלה עצמאית , על ידי שהוא מבעבע וגולש מעבר לדפנות? 6) האם ניתן להכשיר במיחם הנ"ל כלי חמץ כגון סכו"ם וכו'? (כמובן המים כל הזמן מבעבעים) תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה

1. אסור לבעל לשמוע את אשתו נדה שרה, ואין מקום להקל.

2. מותר לקנות מטפחת שהוא בגד קל שאינו חשוב, וכן תכשיט ודאי מותר כי זה לא בגד אלא כלי.

3. צריך הכשרה כי האש לא עוברת מתחת כל החצובה, המבערים מעיקר הדין לא חייבים הכשרה אבל נהגו גם אותם לאחר נקיון יסודי להפעיל ריק שיתלבנו.

4. נהגו להחמיר גם על כלים של קטניות – על בליעות של קטניות – ומי שמכין מאכל קטניות בפסח (כגון לתינוקות) צריך לייחד לכך כלים מיוחדים (שו”ת מהר”ם שיק סימן רמא).

אם השתמשו בכלים של פסח לצורך מאכל קטניות, אין להשתמש באותם הכלים לצורך פסח של אותה שנה (כף החיים תנג, כז; ספר ערב פסח שחל בשבת, פרק ח, הערה ד בשם הגרש”ז אוירבך; הליכות שלומו, פסח עמ’ פח) – אך אין להחמיר בכך לשנה הבאה.

אולם, ברמה של בדיעבד, במקום שכבר נתבשל מאכל של פסח בסיר שהתבשלו בו קטניות, אין לאסור את המאכל; כפי שנראה, אפילו תערובת של קטניות בפסח – מותרת באכילה.

5. אם לא הניחו עליו חמץ וכל החש רק שמא נפל משהו זה אפשרי, אבל אם הוא חייב הגעלה מעיקר הדין ראוי לא לסמוך על הגעלה זו.

6. אפשרי.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל