לתרומות לחץ כאן

יש לי אורחים בלילל הסדר רחוקים מאד – איזה קטעים אני יכול לדלג מההגדה?

שאלה:

בסד

שלום הרב!
בעזה אנחנו מזמינים לחג אנשים שהם מאוד רחוקים. אלו חלקים אפשר "להוריד" ומה יהרג ואל יעבור?

תשובה:

שלום רב,

אין יהרג ואל יעבור, יש חובה ויש פחות חובה. ראשית צריכים להבין שנוסח ההגדה נוסדה בקדמונים, את הנוסח יש לומר הן מצד מצוות סיפור יציאת מצרים והן מצד ארבע כוסות שיש לשתות אותם על הסדר.

בש"ע הרב סי' תע"ג סעי' מ"ג כתב: "עיקר נוסח ההגדה שתיקנו חכמים, חובה על הכל הוא מתחילת עבדים היינו עד ה"ז משובח, ואח"כ מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו וכו' עד סוף דרוש פרשת ארמי אובד אבי (שבזה יוצאים את דברי המשנה בפסחים קט"ז ע"א, מתחיל בגנות ומסיים בשבח, הן לדעת שמואל (בגמ' שם), שאומר, מאי בגנות, עבדים היינו, והן לדעת רב (שם) שאומר, מאי בגנות, מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו). ואח"כ פסח שהיו אוכלין כו' מצה זו כו' מרור זה כו', (ע"פ דברי רבן גמליאל (במשנה שם), כל שלא אמר וכו') בכל דור ודור וכו' ואותנו הוציא משם כו' לפיכך עד גאל ישראל (גם זה במשנה שם, ובעמק ברכה שם מבאר, שזה אינו חלק ממצות סיפור יציאת מצרים, אלא הקדמה להלל ותחילת ההלל). ושאר כל נוסח ההגדה הוא מנהג שנהגו כל ישראל מדורות הראשונים" (כך פותח הרמב"ם את סדר ההגדה: נוסח ההגדה שנהגו בה ישראל בזמן הגלות כך הוא).

לכן, לעניות דעתי, את הקטעים הללו ודאי שיש לומר, אבל באופן כללי, כדאי מאד לקרוא את הכל ואפילו אם את שאר הקטעים תקרא מהר, אני בטוח שהאורחים שלך לא יקפידו על עוד כמה דקות.

שיהיה בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל