לתרומות לחץ כאן

היום בורא העולם מסתתר?

שאלה:

לכבוד הרבנים הגאונים שליטא אנו אומרים בתפילה והיה ה למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה האחד ושמו אחד רציתי בבקשה להבין הלא גם היום ה הוא המלך על כל הארץ הלא כן? ומה הכוונה שביום ההוא יהיה ה אחד וגם השם שלו אחד היום ה שלו הוא חלקי ?

תשובה:

ידועים בזה דברי הגמרא בפסחים דף נ עמוד א ששואלת ממש את שאלתך:

והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד אטו האידנא לאו אחד הוא אמר רבי אחא בר חנינא לא כעולם הזה העולם הבא העולם הזה על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת לעולם הבא כולו הטוב והמטיב ושמו אחד מאי אחד אטו האידנא לאו שמו אחד הוא אמר רב נחמן בר יצחק לא כעולם הזה העולם הבא העולם הזה נכתב ביו"ד ה"י ונקרא באל"ף דל"ת אבל לעולם הבא כולו אחד נקרא ביו"ד ה"י ונכתב ביו"ד ה"י סבר רבא למדרשה בפירקא אמר ליה ההוא סבא לעלם כתיב רבי אבינא רמי כתיב זה שמי לעלם וזה זכרי לדר דר אמר הקדוש ברוך הוא לא כשאני נכתב אני נקרא נכתב אני ביו"ד ה"א ונקרא אני באל"ף דל"ת.

יש הרבה מה להעמיק בדברי הגמרא אלו, אבל הנקטודה המרכזית היא שעצם המציאות אינה שונה, ההבדל הוא בין העולם הזה שהכל בהסתר והשגחת ה' אינה ניכרת, ולכן על בשורות שהן רעות, למרות שהאמת היא שהן לטובתנו, אומרים ברוך דיין האמת, ואילו לעתיד לבוא שכל הטוב יהיה נגלה, ונראה שגם מה שהיה כואב היה לטובתנו, נברך הטוב והמטיב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל