לתרומות לחץ כאן

אם יש בטחון למה צריך תפילה?

שאלה:

שלום וברכה להרב, שאלה לגבי אמונה ובטחון. גרסינן בגמרא ברכות דף ס עמוד א' וז"ל: " ההוא תלמידא דהוה קא אזיל בתריה דרבי ישמעאל ברבי יוסי בשוקא דציון חזייה דקא מפחיד אמר ליה חטאה את דכתיב (ישעיהו לג, יד) פחדו בציון חטאים אמר ליה והכתיב (משלי כח, יד) אשרי אדם מפחד תמיד אמר ליה ההוא בדברי תורה כתיב יהודה בר נתן הוה שקיל ואזיל בתריה דרב המנונא אתנח אמר ליה יסורים בעי ההוא גברא לאתויי אנפשיה דכתיב (איוב ג, כה) כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגורתי יבא לי והא כתיב אשרי אדם מפחד תמיד ההוא בדברי תורה כתיב :" בדברי תורה כתיב – אשרי אדם מפחד תמיד שמא תשתכח ממנו שמתוך כך הוא מחזיר לשנותם תמיד: וגבי פסוק זה גם במסכת גיטין דף מ"ה עמוד א בתוס' אומר שיש לפחד מן לחטוא. מ"מ מגמרא זו שמי שמפחד בלי סיבה כמו סתם אנשים מפחדים ודואגים על מה יהיה אם יאבד את העבודה, או שמע שמישהו נחלה וכו' וכו' ומפחדים שלא יהיה לו כן וכו' הרי שע"פ גמרא זו יקרה "חוטא", וע"פ גמרא זו גבי מעשה דרב המנונא יהודה בר נתן שמי שחושב דברים לא טובים יכול לגרום שיקרו לו כמו שמביאים שלומדים זה מן יאוב ולכן יש על אדם לא לחשוב שיבוא לו רע ולא לפחד ולבטוח בה' יתברך. לכן פחד סתם ומחשבות ודואגות על רע שיבוא לאדם אסור לאדם לחשוב או לפחד על זה סתם, אלא בדרי תורה או יראת חטא כגון מי הזדמן לו דבר אסור לעשות כמו לגנוב או לחטוא עם אשה בזנות וכו'. וגם יש גמרא המכסת ר"ה דף כ"ו עמוד ב' וז"ל: לא הוו ידעי רבנן מאי (תהלים נה כג)" השלך על ה' יְהָבְךָ והוא יכלכלך" [לא יתן לעולם מוט לצדיק]’; אמר רבה בר בר חנהף יומא חד הוה אזלינא בהדי ההוא טייעא, הוה דרינא טונא [33], ואמר לי: שקול יהביך ושדי אגמלאי. שמשם משמע לגבי פרנסה ביותר וגם יכול במשמע גבי בטחון לה' יתברך, שמי שיזרוק על ה' "משאו" הוא יכלכל לו, כלומר שאין דואגים על פרנסה ושיש לבטוח על ה' בזרוקך עליו והוא ידאג עלך על מה שאתה צריך וכך גם נמצא בפירוש בספר חובות הלבבות של ברבינו בחיי בשער הבטחון בהדיא. לכן אם נצטרך שני גמרות אלו, הנראה שמי שבוטח בה' אין לו מה לדאוג כלל על שום דבר לא פרנסה, לא בריאות, לא הצלחה בשום דבר. בודאי לא שישים עצמו בסכנה שלא משמע שיש רשות על סמך בטחון לעשות כן ולא יעלה על הדעת כזו, וגם לא שישב בטל ויסמך על זה שיבוא לו פרנסה בכבוד מן שמים בלי שום פעולה, אלא שיעשה משהו והצלחה מן השם כשם שמפרש בחובות הלבבות שיש עשיר ועני מן כל מקצוע וההצלחה תלוי בה', וע"פ האמור בגמרות אלו מי שבוטח בחלק המצליחים במקצוע שליהם. יש חסבון גדול על כל דבר בין לעושר ובין כל דבר ודבר, ולפעמים יש אדם רשע שנעשה עשיר מופלג ומצליח בכל כדי שלא יהיה לו שום דבר בהעולם הבא שכיון שלא איכפת העולם הזה ולא שם וכו' גם זו בש"ס. בקיצורו של הדבר, באנו לשאול מן האמרו, כדי לברר דברים, הרי 1. יש ענין בטחון שאפילו מחשבה לא נכונה ופחדים אסור לאדם בן תורה שמאמין בה' וחי בצורה כזו נחשב אדם מאמין אמיתי, ובדאי יש דרגות עד בלי סוף של אמונה אבל הרי מסודר הבסיסי להתחיל. ואם כן אם אדם מאמין כזה, מה צורך לו להתפלל על דברים כמו פרנסה בריאות וכו'? הרי בוטח ויודע שה' רחמן ואוהב אותנו ולא רוצה להעניש אנשים בלי סיבה ואף אם חוטאים והוא ראחום ויכפר און אם עושים תשובה כל עוד שלא יחטא אדם על מנת לעשות תשובה זה על זו לא מדובר ואדם שעושה כן טעה. 2. אם נאמר שאף שבוטח בה' ובטחון חד דבר, ותפילה דבר אחר, כלומר, התפילה אתה מוציא לפועל שה' יעזור לך במה שצריך אתה או לשם ברכה לאחרים כגון מה שמתפללים על כל כלל ישראל לגאולה בריאות וכו', ואף שיודע ה' על זה, ויודע שאדם ההוא בוטח בו מ"מ יש מעלה ותועלת יתרה בתפילה, לכן רוצים אנו לשמוע יותר ברור על זה. 3. אם אדם שבוטח כזה ורוצה לשנות מקום מגורו לא מבעיא מעיר לעיר באותו מדינה או לארץ ישראל, כל עוד שיש לו אמונה ברורה כזו ועובד יותר עליה ומסתבר שיהיה לו על מה להתפרנס זה מספיק לעזוב? כגון איש מקצועי שיכול למצוא עבודה באותו סוג בעיר אחר כמו רופא או רואה חשבון, או רב שיכול ללמד וללומד במקום אחר וכו' כל עוד שלא יהיה לסמוך על נס ויש סיכוי שע"פ הטבע גם יהיה לו מה לעשות אף שכל התחלות קשות, ויהיה אולי חודש בלי עבודה לו ואשתו וכו' סוף סוף יסתדברו ואם יש רצון ואמונה שילכו? 4. מיש שבוטח כזה באמת, קושם שיעשה דבר, מה הראוי לשאול לרבו או אנשים שיש בעצותיהם לעזור לשאול? דהיינו מה יחשב לצורך הדבר ולא יחשב כחסרון אמונה ובטחון? ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע לשאלתך כיון שמזונותיו של אדם קצובים לו והכל בחשבון ובמידה, מדוע יש צורך בתפילה, התשובה ידועה: בורא העולם ברא את העולם לכתחילה באופן כזה, שגם דבר שמגיע לאדם ואמור להנתן לו, לפעמים לא יבוא לו בלי תפילה! כך רואים בפרשת בראשית על הפסוק "ואדם אין לעבוד את האדמה" שכתב רש"י שאין אדם המכיר בטובתם של גשמים להתפלל עליהם. כלומר כל הבריאה לא הצמיחה פרי כיון שלא היתה תפילה! בורא העולם יצר מציאות זו כדי לחייב תפילה שהיא החיזוק הגדול באמונה. כמו כן, גם דבר שלא מגיע לאדם הוא עשוי לקבל על ידי תשובה ותפילה. קורעים את גזר דינו.

בנוגע להשתדלות מול האמונה, קשה מאוד לתת הגדרה מדוייקת כמה להשתדל, אבל כיון שכך הם פני הדברים שבורא העולם לא רוצה לעשות ניסים גלויים והוא מצווה על ההשתדלות יש להתנהג כמנהג בני אדם נורמלים, וכל השתדלות סבירה שאינה "להפוך את העולם" אלא באופן סביר, יש לעשות.

ברור שיש להתייעץ עם רב על כל נושא של השקפה, אם לא יודעים מה בורא העולם מצפה מאיתנו, מתייעצים.

בהצלחה רבה לכולנו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הרב יעקב ישראל לוגסי שליט"א אומר שההשתדלות צריכה להיות כפי דרגת הבוטח, שאם כשעובד 6 שעות, או 2 שעות (לדוגמא) -שלוו ואינו חושש לפרנסתו יעבוד כך, ואם חושש לפרנסתו ואינו סומך על השם ואין נפשו שלווה -שיעבוד 8 שעות וכן על זה הדרך, שאם חושב שמוגזם לעבוד 10 שעות כי מאמין שהשם יפרנסו בשמונה שעות -שיעבוד שמונה שעות, או שלוש שעות, כפי בטחונו בהשם יתברך, שיהיה ליבו שלוו מביטחונו בהשם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל