לתרומות לחץ כאן

מכירת חמץ במי שטס לחו"ל – הפרשי שעות

שאלה:

שלום, אני גר בארץ וטס לארה"ב למשך כל החג פסח. האם למכור את החמץ בארץ, והוא יקנה חזרה כשאני עדיין בפסח שם? או למכור בחו"ל ואז החמץ בארץ ישאר ברשותי כשכבר נכנס כאן החג?

תשובה:

שלום וברכה

אתה חייב לבצע מכירה באופן כזה שהחמץ שלך יהיה מכור כל משך הפסח שלך, הן בערב פסח והן בסופו, הן בארץ ישראל הן בחו"ל, צריך למצוא רב שיבצע זאת עבורך או לחילופין להשתמש במכירת י"ג שהיא בהכרח תעשה לפני המועד כאן בארץ ישראל. כאן באתר בדרך כלל דואגים לכך כאשר הפונה מבקש שהמכירה תתבצע כל משך אותה תקופה.

מקורות:

נחלקו הפוסקים בשאלה זו, שיש מצדדים שהאיסור תלוי בזמן איסור חמץ לפי מקום האדם, ויש אומרים שהאיסור תלוי במקומו של החמץ (ראה עונג יו”ט סימן לו, שו”ת האלף לך שלמה סימן רו, אגרות משה, או”ח סימן צד-צה). לפי דעת רוב הפוסקים, עיקר הדין נקבע לפי מקומו של בעל החמץ. לכן בן ארץ ישראל הנמצא בארה”ב צריך למכור את החמץ שבביתו לפי הזמן של ארה”ב. אולם כדי לצאת ידי כל הדעות הוא יכול למכור את החמץ לבן משפחתו השוהה באר והוא ימכור אותו לגוי בארץ כרגיל, ולאחר הפסח יקנה אותו בחזרה משפחתו. (אני לא מכיר מישהו שעושה מכירה החל מזמן המכירה בארץ וכלה בזמן שנגמר פסח בארה”ב. אולם השנה שחל שביעי של פסח בערב שבת, אין בעיה משום שלא עושים קנין בחזרה עם הגוי אלא רק לאחר שבת).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל