לתרומות לחץ כאן

תנאי בשכירות שמזכה את השוכר לעזוב אחר חודשיים מהודעת הביטול

שאלה:

בס"ד
הוסכם בהסכם השכירות שנחתם לשנה שהשוכר יוכל להודיע חודשים מראש ובכתב כי הוא מעוניין לפנות את הדירה , ואז יוכל לצאת מבלי לסיים את תקופת השכירות לשנה ,
סעיף נוסף בהסכם ניכתב שבמידה וסוף החודשים יסתיימו כשבועיים לפני חג ראש השנה או פסח או ספירת העומר אזי הפינוי ידחה כשבוע לאחר החג הפסח או לתקופת החגים בתשרי
השוכר חתם הסכם בר"ח כסליו ולאחר כ 19 יום מיום חתימת ההסכם דהיינו ב – יט כסליו הודיע בכתב כי הוא מעוניין לפנות את הדירה , ע"פ הודעתו היה עליו לפנות את הדירה ב יט שבט
השוכר בר"ח שבט פגש את המשכיר ושילם למשכיר עד סוף ר"ח שבט דהיינו 11 ימים יותר ממה שהיה אמור לשלם על פי הודעתו , כי הוא הודיע שהוא יוצא ב יט
בר"ח אדר א' פוגש השוכר את המשכיר שוב ומשלם לו עבור עוד חודש עד ר"ח אדר ב' , תוך התעלמות מוחלטת מההודעה שהודיע ,המשכיר אומר לשוכר אם אתה משלם אז אני מבין ממך שאתה מעוניין להמשיך את ההסכם , השוכר בתגובה אומר כן , אני רוצה להמשיך ולצאת ליקראת פסח לא יודע בדיוק אודיע לך שבועיים קודם , המשכיר אומר אני לא מסכים להודעה של שבועיים אני צריך את הזמן לפרסם ולהכניס שוכר אני צריך לפחות התראה של חודשיים ,הודעתה לי ולא עמדתה בזה אני לא יודע אם יש אפשרות כזאת לתת לך שוב הזדמנות להודיע על פינוי בעוד חודשיים , הצדדים ניפרדו , והגיע ר"ח אדר ב' והשוכר שוב משלם עבור חודש אדר ב' , ומודיע שוב אני רוצה לצאת לפני פסח לחסוך את הניקיון לא יודע עדין מתי , . המשכיר בתגובה אינך יכול לצאת ע"פ ההסכם רק עם הודעה בכתב חודשיים וחצי לפחות , לפני החג הודעתה ולא עמדתה בזה ומה שנישאר זה ההסכם עד סוף השנה , השוכר בתגובה אני הודעתי , המשכיר כן הודעתה , והמשכתה לגור ולא פיניתה , ויותר מיזה אתה ממשיך לגור שלמתה כחודש וחצי נוספים ואתה עכשיו רוצה להמשיך לעוד חודש נוסף ,
השאילה האם יש תוקף להודעה הראשונה של השוכר , והוא יכול לצאת מתי שהוא רוצה , או שהיות ובהודעה הראשונה הוא לא עמד בזה והיא בטלה ? ומה שנישאר זה ההסכם שממשיך עד סוף השנה , או שיש לו אפשרות נוספת להודיע בכתב חודשיים וחצי לפני החג ? וכל עוד לא הודיע בכתב אין תוקף להודעתו והוא ממשיך לשאת באחריות ההסכם שנחתם לשנה ?
ומה הדין אם פינה את הדירה בלי הודעה בכתב והדירה נישארה ריקה ?

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הצגת הנתונים הנ"ל, ישנם שתי סיבות לחייב את השוכר להמשיך לגור ולכבד את הסכם החוזה.

  1. השוכר שמסר מודעה בכתב שמעוניין לצאת והמשיך לגור בדירה, הרי שבמעשיו ביטל את הודעתו בכתב. וחייב להמשיך את הסכם השכירות כאילו לא נמסר הודעה בכתב.
  2. גם אם נסבור שהביטול הראשון קיים ולא ביטל, אמנם כאשר המשיך לדור ולא כרתו חוזה חדש, הרי שהחוזה הראשון מחייב [כמבואר בשו"ע חו"מ סימן ריב סעיף ט – שאם היה תנאים בזמן הראשון של השכירות, ואח"כ המשיכו לדור בסתם, ע"ד התנאים הראשונים של השכירות דרו] ולכן יש לראות את המשך הדיור כאילו נכרת החוזה מחדש מהעת שהמשיך לדור. ולכן אינו יכול לעזוב אלא אם כן מודיע חודשיים מראש, ובתנאי שהחודשיים לא יסתיימו לפני החג או ספירת העומר.
  3. אם השוכר יוצא מבלי לכבד את ההסכם, חל עליו חובת תשלום מלא, כדין כל שוכר שיצא בתוך תקופת השכירות.

אלא שעדיין לא הבנתי את דברי המשכיר, מדוע יצטרך להישאר עד סוף השנה, הרי יכול השוכר למסור מכתב עזיבה נוסף אחר החג או אחר ספירת העומר, ולצאת חודשיים אח"כ, ואז לא יצטרך להישאר עד סוף השנה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל