לתרומות לחץ כאן

תמ"א 38 הפקעת מעטפת גג

שאלה:

שלום רב
מזה זמן שאני מקדם הליך תמ"א 38 אצלי בבניין, בס"ד קיבלנו כעת אישור וועדה ואנחנו מתכוננים בע"ה לקבלת היתר סופי, ברצוני לשאול: הליך התמ"א התחיל לפני כ- 3 שנים במסגרת הסכם בין השכנים, סעיף אחד מתוך הסכם השכנים היה כדלהלן: היות והשכן בקומה העליונה, בנה עבור שכנו מעטפת בקומת הגג (כאשר כבר למעלה מ-16 שנה שמעטפת זו עומדת שוממה, בעקבות סכסוך משפחתי בין הבעלים,) מוסכם שמי שישתמש במעטפת זו, ישלם לשכן הבונה את עלות בניית המעטפת, לאחר זמן, נחתם הסכם עם יזם, שבהסכם זה, נקבע, שהמעטפת שנבנתה עבור השכן בקומה העליונה, תוצמד לדירת היזם שתיבנה מעליה, כעת, אנחנו מעוניינים לפנות למפקח על המקרקעין בכדי לאשר את הסכם היזם, שאלתי היא: האם אני עושה עוול בעבור אותו שכן שעבורו נבנתה המעטפת, בכך שאני מפקיע ממנו את המעטפת, כמובן, שהצידוק לפעולה זו , היא העובדה שהיזם התחייב לשלם לשכן הבונה את עלות הבנייה, שלא שולמה כבר 16 שנה, מעבר לזה, השכן שתופקע ממנו המעטפת, מקבל מהיזם, בזכותי, תוספת הרחבה של 25 מ"ר , מעלית וחידוש הבניין ועוד, אודה לקבלת מקורות או צדדי הבנה בעניין, ולא פסק דין מוחלט
בכבוד רב

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך להכניס ייזם ולהפקיע מהשכן את המעטפת שנבנתה לטובתו, היות ואתה נותן לו תמורה זכות הרחבה מצד אחר. ואין שום מניעה בכך. ראה נימוקים.

נימוקים:

כאשר חתמו השכנים לטובת אותו דייר וזיכו אותו בהרחבה, ואף בנו עבורו מעטפת, עדיין לא זכה השן בשטח של ההרחבה, ורק כאשר היה דורש לפרוץ ולהיכנס להרחבה ולשלם היה זוכה בשטח. ונמצא ששטח ההרחבה לא זכה בו, אלא יש לו זכות הרחבה. ולכן אין זה הפקעה שטח פרטי, אלא הפקעה של זכות הרחבה שהיה לו. וכאשר אתם ממציאים לו זכות הרחבה במקום אחר, אין בזה שום איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל