לתרומות לחץ כאן

תוספת כסף עבור עזרה בישיבה – יששכר וזבולון

שאלה:

לכבוד הרבנים, אני נשוי ונמצא כל היום בישיבה מסויימת מתחילת הזמן הזה (זאת אומרת, מראש חודש חשוון). כשהמנהל אמר לי לבא לישיבה, הסכמנו בינינו שאני צריך להיות כאן מ9 עד 1 ומ4 עד 7. בשעות הבוקר הוא רק רוצה שאני אהיה נוכח בישיבה אבל אני יכול לעשות מה שאני רוצה ורק אם לפעמים הם צריכים שאני אגיד שיעור, אז אני צריך להגיד, וגם אם אלו שלומדים כאן צריכים קצת עזרה בלימוד (זה מקום של אנשים שמתחילים ללמוד תורה) אני צריך לעזור. בסדר שני הסכמנו שאני מלמד שעה בערך ואח”כ אני לומד. בסדר ראשון למעשה אני עושה מה שאני רוצה ולא לומד תורה וגם לא מלמד כמעט, אבל אני חייב להיות כאן במקום. בעקרון אם אמצא עבודה שאני אוכל לעשות מהישיבה (למשל תירגום מסמכים וכו) אני יכול לעשות אותה כאן. למעשה אני עוזר הרבה למנהל בדברים שצריכים לעשות בשביל הישיבה (למשל לערוך תקנון של הישיבה, לחפש לו ארון קודש, לעזור לו בעריכת האתר וכו) למרות שהוא לא משלם לי עבור זה. אני עושה בתור חסד. כשלושה חודשים אחרי ראש חודש חשוון, מנהל הישיבה מצא תורם שיתרום בשבילי כל חודש ואני והתורם חתמנו על שטר יששכר וזבולון ובו כתוב שכל הלימודים שלי יהיו נחשבים לתורם כאילו לומד בעצמו. המנהל אמר לתורם שאני לא נמצא כל היום בישיבה (אני ביקשתי מהמנהל שיגיד לו את זה כדי שהוא לא יחשוב שאני לומד כל היום) וגם אמר לו שאני לא רק לומד אלא גם עוזר בישיבה ושהזכות של העזרה יהיה לתורם (למרות שכמו שאמרתי לעיל כשהמנהל ואני הסכמנו בתחילת ר"ח חשוון שאני אבוא לישיבה והוא ישלם לי לא התחייבתי בכלל לעזור לו בשום דבר חוץ מלמסור שיעורים בבוקר לפעמים וגם לעזור אם מישהו צריך עזרה בלימוד). עכשיו המנהל מציע לשלם לי מכאן והלאה כ2000-2600 ש"ח לחודש (חוץ ממה שאני כבר מקבל חודשית) כדי שאני אעזור לו בדברים של הישיבה (עד כאן עשיתי בתור חסד). אני גם אמשיך ללמוד כאן כמו שעשיתי עד עכשיו. אמרתי לו שאני רוצה לחשוב על זה. למעשה אני כן רוצה, אבל יש לי 2 שאלות: 1) רציתי לשאול אם אוכל להסכים לקבל כסף עבור זה או אולי לא כי אם עכשיו המנהל ישלם לי כסף עבור העזרה, זה כאילו הכסף של התורם זה לא בשביל מה שאני עוזר כאן אלא רק בשביל הלימוד, והמנהל אמר לו שאני עוזר בישיבה ושהזכות של העזרה יהיה לתורם (למרות שבשטר יששכר וזבולון שחתמנו רק כתוב שהלימודים שלי יהיו נחשבים לתורם כאילו לומד בעצמו ולא כתוב שהעזרה שלי יהיה לזכותו של התורם). במקרה שאסור לי לקבל כסף עבור העזרה, האם יש דרך שאוכל כן לקבל אותו, כגון למשל שאני אגיד למנהל שהכסף של התורם הולך עבור הלימוד שלי וחצי מהעזרה שאני אעזור לישיבה, ושה2000-2600 ש"ח בחודש שהוא מציע לי עכשיו יהיו עבור חצי מהעזרה שאני אעזור, ובכזה אופן יוצא שהכסף של התורם גם ילך עבור העזרה. 2) עד עכשין בדרך כלל למדתי כל יום כ2 שעות ורבע (לפעמים קצת יותר ולפעמים קצת פחות) אבל גם עזרתי הרבה למנהל. האם זה בסדר או שאני גוזל לתורם כי צריך ללמוד יותר שעות? יצויין שבחוזה לא כתוב בכלל כמה שעות אני לומד וגם לא כמה שעות אני נמצא בישיבה וגם לא כמה שעות זה הסדר של הישיבה, וגם המנהל אמר לו שאני לא נמצא פה כל היום, וגם אמר לו שאני עוזר לו. במקרה שנחשב שאני גוזל לו, מה עלי לעשות? תזכו למצוות ותודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

מכל מה שתיארת נראה לי שעדיין זה בסדר. הרי ברור שבשביל 2000 ש"ח לא עובדים בוקר בישיבה, גם אם העבודה חלקית, זה שכר זעום, אלא זה הכל מתוך חישוב שבין כך אתה מקבל גם כסף מהנדיב, ואתה רוצה לעזור לשם מצוה, ואתה גם לומד, הכל ביחד שווה לך, אבל ה2000 ש"ח האלו זה סתם תוספת.

בהצלחה, והעיקר, תנצל כל רגע פנוי לתורה, כי הם חיינו ואורך ימינו!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המהירה. רציתי להוסיף שאני לא אצטרך לעבוד כל הבוקר בשביל מה שצריך לעשות פה כי מדובר בישיבה לאנשים מחו"ל והישיבה היא חדשה ולפעמים כמעט ואין בחורים (שתיים או שלוש), ויהיו ימים שלא אצטרך לעשות שום דבר, וגם אין לי שעות מסויימות אלא שאולי אהיה אחראי על כמה דברים וגם אמשיך לעזור בדברים שיצטרכו אבל לא בתור חסד. בין כה אני פה בין 9 בבוקר ל7 בערב.
    האם עדיין זה בסדר? אם לא, מה הפתרון?

  2. תודה רבה. ומה התשובה בקשר לשאלה השנייה?
    2) עד עכשין בדרך כלל למדתי כל יום כ2 שעות ורבע (לפעמים קצת יותר ולפעמים קצת פחות) אבל גם עזרתי הרבה למנהל. האם זה בסדר או שאני גוזל לתורם כי צריך ללמוד יותר שעות? יצויין שבחוזה לא כתוב בכלל כמה שעות אני לומד וגם לא כמה שעות אני נמצא בישיבה וגם לא כמה שעות זה הסדר של הישיבה, וגם המנהל אמר לו שאני לא נמצא פה כל היום, וגם אמר לו שאני עוזר לו. במקרה שנחשב שאני גוזל לו, מה עלי לעשות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל