בדיקת חמץ בבית שימכר לגוי במכירת י”ד

רבני בית ההוראה
כ"ו אדר ב' ה'תשע"ט

שאלה:

שלום בעל ואישה שכל הפסח לא נמצאים בביתם (הולכים להתארח בבית בניהם) ורוצים למכור את החמץ במכירת י”ד, האם צריך לבדוק את החמץ בליל י”ד או שכדי להפטר מבדיקת חמץ עליהם למכור החמץ במכירת י”ג? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה נחלקו הדעות כמובא במשנה ברורה בסוף סימן תלו, בשם החיי אדם והמקור חיים הביא שם שחייב לבדוק, כיון שבשעת החיוב עדיין לא נמכר החמץ, ובשם הבנין עולם הביא שם שחולק, וכדבריו סבר החתם סופר, שמי שמתכנן למכור מחר לא גרע ממי שמשייר חמץ לאכילה בבוקר שאינו חייב לבערו. ולדינא כתב המשנה ברורה שהעיקר להלכה כדעת המקילים, אבל המחמיר למכור במכירת י”ג טוב עושה וכך עדיף.

בהצלחה

6 תגובות

    דורון:

    לפי זה, אז גם בחור ישיבה שיוצא לבין הזמנים ולא יהיה בישיבה בפסח , והישיבה מוכרת החמץ בפנימייה, לא חייב לבדוק את החמץ לפני היציאה לבין הזמנים ?

    רבני בית הוראה:

    לא כל כך פשוט שהישיבה היא זו שמוטל עליה למכור את החמץ, יתכן בהחלט שזה מוטל על הבחור, זה מאוד תלוי באופי ניהול הישיבה אם יכולים להעביר אותו כרצונם מחדר לחדר, אם הוא רשאי לנעול שם את חפציו ואין מפתח לישיבה וכדומה.

    דורון:

    אז נאמר לבחור ישיבה שגם ימכור את החמץ ואז ודאי שיהיה פטור מהבדיקה, לא?

    רבני בית הוראה:

    אכן, אלא שכאמור עדיף שיעשה מכירת י”ג. כמו כן נהגו שלא למכור חמץ גמור, גם זו חומרא ולא מדינא, אבל כיון שמה שיש לבחור אינו יקר, כדאי שיבדוק שלא נשאר לו חמץ.

    דורון:

    מכאן אולי אפשר להשליך לעוד מציאות, מה יהיה הדין במשרד שאדם עובד בו, האם חובה עליו לפני שיוצא לחופש פסח לעשות שם בדיקת חמץ? לפני מה שיצא כאן ממה נפשך יהיה העובד פטור באופן שמוכר החמץ, אפ’ במכירת י”ד כי אם זה באחריות העובד אז הוא ימכור את החמץ וייפטר מבדיקה ואם זה באחריות המעביד זה החובה על בדיקה בכלל עליו..
    אני שואל כי זכור לי שבפוסקים כתוב שכן יש לבדוק חמץ במשרדים, ואולי שם מדובר במשרדים של עובדים עצמאיים.
    תודה רבה

    רבני בית הוראה:

    ברור שחובת הבדיקה היא על בעל המשרד ולא על עובד שאין לו מקום שלו. עכ”פ אני רואה שמאוד התחברת לענין המכירה, אבל ציינתי שנהגו לא למכור חמץ גמור, לכן יש לבדוק שלא נשאר משהו ממשי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *