לתרומות לחץ כאן

בדיקת חמץ בבית שימכר לגוי במכירת י"ד

שאלה:

שלום בעל ואישה שכל הפסח לא נמצאים בביתם (הולכים להתארח בבית בניהם) ורוצים למכור את החמץ במכירת י"ד, האם צריך לבדוק את החמץ בליל י"ד או שכדי להפטר מבדיקת חמץ עליהם למכור החמץ במכירת י"ג? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה נחלקו הדעות כמובא במשנה ברורה בסוף סימן תלו, בשם החיי אדם והמקור חיים הביא שם שחייב לבדוק, כיון שבשעת החיוב עדיין לא נמכר החמץ, ובשם הבנין עולם הביא שם שחולק, וכדבריו סבר החתם סופר, שמי שמתכנן למכור מחר לא גרע ממי שמשייר חמץ לאכילה בבוקר שאינו חייב לבערו. ולדינא כתב המשנה ברורה שהעיקר להלכה כדעת המקילים, אבל המחמיר למכור במכירת י"ג טוב עושה וכך עדיף.

בהצלחה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לפי זה, אז גם בחור ישיבה שיוצא לבין הזמנים ולא יהיה בישיבה בפסח , והישיבה מוכרת החמץ בפנימייה, לא חייב לבדוק את החמץ לפני היציאה לבין הזמנים ?

  2. לא כל כך פשוט שהישיבה היא זו שמוטל עליה למכור את החמץ, יתכן בהחלט שזה מוטל על הבחור, זה מאוד תלוי באופי ניהול הישיבה אם יכולים להעביר אותו כרצונם מחדר לחדר, אם הוא רשאי לנעול שם את חפציו ואין מפתח לישיבה וכדומה.

  3. אכן, אלא שכאמור עדיף שיעשה מכירת י"ג. כמו כן נהגו שלא למכור חמץ גמור, גם זו חומרא ולא מדינא, אבל כיון שמה שיש לבחור אינו יקר, כדאי שיבדוק שלא נשאר לו חמץ.

  4. מכאן אולי אפשר להשליך לעוד מציאות, מה יהיה הדין במשרד שאדם עובד בו, האם חובה עליו לפני שיוצא לחופש פסח לעשות שם בדיקת חמץ? לפני מה שיצא כאן ממה נפשך יהיה העובד פטור באופן שמוכר החמץ, אפ' במכירת י"ד כי אם זה באחריות העובד אז הוא ימכור את החמץ וייפטר מבדיקה ואם זה באחריות המעביד זה החובה על בדיקה בכלל עליו..
    אני שואל כי זכור לי שבפוסקים כתוב שכן יש לבדוק חמץ במשרדים, ואולי שם מדובר במשרדים של עובדים עצמאיים.
    תודה רבה

  5. ברור שחובת הבדיקה היא על בעל המשרד ולא על עובד שאין לו מקום שלו. עכ"פ אני רואה שמאוד התחברת לענין המכירה, אבל ציינתי שנהגו לא למכור חמץ גמור, לכן יש לבדוק שלא נשאר משהו ממשי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל