לתרומות לחץ כאן

מכירה בי"ד ניסן – האם אני חייבת לבדוק כשאני לא בבית בפסח?

שאלה:

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול: אני ומשפחתי לא נהיה בפסח בבית . לא נוכל לצאת מהבית לפני י"ד בניסן בצהריים. (יום שישי בסביבות 11-12). השאלה שלי: האם עלי לעשות בדיקת חמץ ביום חמישי בערב? אני הרי מוכרת את כל הדירה. לגוי. אין לי אפשרות לצערי לצאת ב י"ג. תודה רבה!!!

תשובה:

שלום רב,

מאחר שבזמן חיוב בדיקת חמץ – ליל י"ד עדיין החמץ והמקום לא נמכר לגוי, אתם חייבים בבדיקת חמץ אבל בלי ברכה. אולם אם הבית מלא חמץ ללא היכר, ודאי חייבים לצאת מהבית לפני סוף זמן ביעור חמץ.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' תלו ס"ק לב: "ולענין אם מחויב לבדוק בליל י"ד החדרים שבדעתו למכרן למחר לנכרי עם החמץ שלהם יש דעות בין האחרונים שדעת המקור חיים והחיי אדם שצריך לבדקן מאחר שלע"ע החדרים לא נמכרו והם ברשות ישראל ואפילו אם נמכרו עדיין לא החזיק בהם הנכרי וגם המפתח הוא ברשות בעה"ב עדיין אמנם בתשובת בנין עולם סימן כ' חולק ודעתו דא"צ בדיקה דבזה עצמו שמוכר למחר לעכו"ם מקיים תשביתו וביעור ולא גרע מחמץ שמוצא אחר הבדיקה שמשייר למאכלו למחר ואינו מחויב לבער הכל ואף בזה בעת שמקיים בדיקה בביתו הוא משייר לאלו החדרים למוכרו למחר לעכו"ם וכן בתשובת חתם סופר סימן קל"א דעתו להקל כשמקיים מצות בדיקה בשאר חדרים וכן בספר אשל אברהם כתב דמסתברא להקל וכן פשוט המנהג עי"ש אך שצריך ליזהר שיבאר בעת המכירה שמוכר לו החדר וכל החמץ הנמצא בו (כדי לכלול בזה גם החמץ הנמצא בחורין ובסדקין) ולא יאמר לו בסתמא שמוכר לו החדר והיי"ש והשכר הנמצא בו [פתחי תשובה] ומ"מ אף דאין למחות ביד המקילין המוכר ביום י"ג שפיר עדיף טפי".

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. הבית יהיה עם חמץ בהכר : למשל בתוך הספרים שלא יבדקו וכיוצב. לא ישארו בבית מאכלי חמץ.
    האם אני צריכה לעזוב את הבית עד סוף זמן בעור חמץ כשבאזור תל אביב זה 11:18 ??
    תודה רבה!

  2. כדי להמנע מהבדיקה עדיף למכור במכירת י"ג ולא במכירת י"ד שבזה נחלקו הדעות אם לא צריך בדיקה. מעיקר הדין אין חיוב לצאת מהבית מיד, אבל המהדר בכך תבוא עליו הברכה.

  3. אני גרה עם הורים בני 85 וכ90. אני לא יכולה להטריח אותם לצאת מהבית ב י"ג. הלוואי שיכולתי. אבל אולי עדיף כיבוד הורים על הידור במצוות חמץ? מה דעת הרב??

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל