לתרומות לחץ כאן

שילוח הקן בשבת

שאלה:

בליל שבת מצאתי בחצר הבניין שובר שאפשר לקיים בו מצוות שילוח הקן נכון שהביצים הם מוקצה אבל חשבתי אולי אפשר לזכות מדיני קניון חצר בלי להגביה את השובך ועל אף שלא עושים קניין בשבת לצורך מצווה קייל שמותר.

תשובה:

בשו”ת חתם סופר או”ח סי’ ק האריך בזה, שאם השילוח הקן כרוך בצידה או בטלטול מוקצה, אסור לעשות זאת בשבת [ולכן הוא תולה נדון זה בשאלה האם צריך להגביה את הציפור ביד או שמספיק לגרום לה לעוף וכו’, עיי”ש בהרחבה] וראה ס’ מעדני אשר שילוח הקן סי’ פח שדן בהרחבה בדבריו אלו, ושם הביא מדברי השער המלך יו”ט פרק ב הלכה יח שכן מתיר איסור מוקצה לקיום מצוה כאשר על ידי הטלטול עצמו מקיימים מצוה [כלומר, לפקח את הגל כדי להוציא את השופר, אסור, כי המצוה מתקיימת רק אחר כך בתקיעה, אבל לקחת עפר לכסות בו דם מותר לפי דבריו] נמצא שזו מחלוקת אחרונים לכאורה, אמנם כאן יש גם בעיה של צידה דאורייתא כמואר בחתם סופר שם.

כמו כן השאילת יעב"ץ סי' לו נקט בפשיטות שכיון שהמצוה כרוכה בצידה אסור לעשות זאת בשבת, נמצא שגם לדבריו זה תלוי בנדון הנ"ל כיצד מקיימים מצוה זו.  אמנם ראה בחתם סופר שם שגם על פי סוד אין לשלח בשבת, משום שהוא מעורר יללה דלעילא ואינו ראוי שיהיה כן בשבת.

בשו"ת הר צבי טל הרים סי' צד העיר על דברי החתם סופר שכיון שכל תכלית ענינו בצידה זו היא המצוה, ואינו מעוניין כלל ביונה, ואדרבה הוא משלח אותה לחופשי, ודאי אינה צידה האסורה מדאורייתא אלא היא רק בגדר מלאכה שאינה צריכה לגופה.

שבוע טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בנדון דידן אין חשש צידה מכיון שהקן נמצא בחצר הבנין והקנין נעשה על ידי קנין חצר בלי להגביה כלל את השובך.
    בעניין החתם סופר ע"פ הסוד יש לדון לפי השיטות ששילוח הקן זה מצווה חיובית ולא מצווה קיומית עם ככה יש כאן מצוות דאורייתא.האם בכל אופן אפשר לדחות אותה בשבת על פי הסוד.

  2. הצידה היא של היונה… לפי הצד שלא די לגרשה בקול ויש להרימה. לא הבנתי מה שאלתך לגבי דברי החתם סופר, אם זה גורם צער בשמים לא מתאים בשבת.

  3. שלוח הקן לקחת גוזלים או ביצים מהאם האם זה לא צער בעלי חיים כמו כן מי יכול לגדל גוזלים לאחר שנלקחו מהאם לקיחת הגוזלים מהאם זה גזרת מוות לגוזלים או לביצים והחזרתם לקן מה הטעם וגם האם לא תשוב לגדלם העניין בשילוח בנוסף על זה מובטח אריכות ימים במצוה של צער בעלי חיים.נראה לי שהכוונה במצוה היא אחרת לגמרי .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל