לתרומות לחץ כאן

היתר עיסקא כאשר מביא עדים שהעסקה הופסדה

שאלה:

ב"ה רב שלומות לכב' הרבנים שליט"א שמי הרב דניאל אדרי – שאלה בהיתר עיסקא ברית פנחס לגבי הוכחת אובדן הכספים על ידי המקבל- הינו נדרש להביא שני עדים כשרים על מנת להוכיח את טענתו. השאלות: 1. מה הדין באם המקבל מתנגד שהנותן יביא עדים על מנת להוכיח את טענת אובדן הכספים? 2. האם על פי דין יכול המקבל לטעון שאינו מסכים לשמוע את העדים מטעם הנותן? 3. מה יהיה דין הכספים שאבדו במקרה דנן שהמקבל לא מסכים לשמוע את העדים? נ.ב – לא מדובר בהתנגדות של הנותן מצד עדים לא כשרים או דבר הפוסל את העדים לדעתו – אלא מטענות אחרות כגון שהעדים נמצאים במדינה אחרת ויקח זמן להביא אותם (שזה לא נכון). וכו' וכו' בברכת התורה הרב דניאל אדרי ירושלים

תשובה:

שלום וברכה,

בהיתר עסקה, כאשר העסקה ירדה לטמיון, המקבל את העסקה הוא זה שצריך להביא את העדים, שיעדו לטובתו שהכסף אבד. ובכוונתך לשאול שהנותן מסרב לקבל את העדים ולא המקבל. [לא כנרשם בשאלה 1].

כאשר יש עדים שהעסקה הופסדה יכול מקבל העסקה להביא עדים לטובתו ולהעיד שהפסיד בעסקה ואז יפטר מתשלום של חצי מהכסף. אמנם בהיתר עסקה של ברית פנחס מוזכר שנותן המעות יהיה שותף בכלל העסקים שיש למקבל. ולכן כל עוד יש למקבל המעות עסקים אחרים, לא נפטר המקבל וחייב לתת לו רווחים מעסקים אחרים. וכדי להיפטר צריך המקבל להביא עדים שהפסיד בכל העסקאות שיש לו, או להביא עדים שאין לו עסקים אחרים. ולרוב אינו בנמצא שיש עדים שיודעים היטב בכל עיסוקיו, ולכן יתחייב המקבל לשלם לו את כל הכתוב בעסקה. ולרוב לא יוכל להיפטר.

תכסיס זה של ההיתר עסקה נכתב היות והיו מצבים רבים שהעסקה היה נופלת וכולם ידעו מכך [בעסקאות מפורסמות] וכדי להגן על הנותן המעות כתבו שיהיה שותף עימו בכל העסקאות.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ב"ה

    כב' הרב שליט"א

    כת"ר – אני לא מנסה להתחבא מאחורי היתר עיסקא – או להציג מצג שווא חלילה, אלא לשלאול את השאלה כהווייתה ולקבל תשובה לשאלה.
    ידוע לשואל מה יהיה הדין כאשר ישנם עדים היכולים להעיד על אובדן הכסף – אבל שאלתי אחרת:

    אני מחדד את שאלתי – מדובר על מצב שלמקבל יש עדים להפסד הכספי, אבל הנותן מתנגד שהמקבל יביא את העדים על מנת לשמוע את עדותם.
    מה הדין במקרה כזה כאשר הנותן מתנגד מהמקבל להביא את העדים ולשמוע את עדותם.?

    האם המקבל פטור מתשלום? האם הנותן יכול להתנגד להבאת עדים?

    בברכה מרובה
    הרב דניאל אדרי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל