לתרומות לחץ כאן

משרת מנהל ברשת חנויות מחללת שבת

שאלה:

שלום וברכה ראובן עובד כמנהל כללי ברשת חנויות פעילה בשבת. ניהול החנויות באחריותו הבלעדית. בעל הרשת רוצה להגדיל את רווחיו של ראובן ומבטיח לו, בנוסף למשכורתו אחוז אחד מהכנסותיה של הרשת. כמובן זה כולל אחוזים מרווחי יום השבת. מה הם הטעמים לאסור קבלת אחוזים אלו – מרווחי יום השבת ?

תשובה:

שלום וברכה

אני רואה שאת המסקנה גיבשת באופן פשוט, אתה רק רוצה שאנמק אותה… למעשה יש אפשרות שיהיה מותר לו לקבל את השכר. הבעיה בקבלת השכר היא במידה וראובן נעשה שותף בחברה, ונמצא שהרווח הוא באמת שלו, אבל אם כפי שאני מבין ראובן אינו שותף ואינו בעלים בחברה, אלא שאופן קיצבת שכרו הוא לפי רווחי החברה, השכר שהוא מקבל אינו שכר שבת, שהרי הוא לא מקבל אותו על עבודה בשבת, כי אינו עובד בשבת. ההגדרה של השכר לפי הרווחים היא סתם תנאי שעשו ביניהם, באותה מידה היו יכולים להתנות שהשכר יהיה לפי מספר המכוניות הלבנות שיעברו ברחוב במשך היום, זה לא עושה אותו אחראי לפעילותן של המכוניות הלבנות, כך שאין כאן שכר שבת.

אלא שכיון שהוא בתפקיד כה בכיר בחברה – מנהל כללי, יש לדון אם אין חילול ה' בהיותו עומד בראש חברה כזו שפתוחה שבבת, גם אם אין לו חלק בעבודת יום השבת. כמו כן, בנקל הוא יכשל במינוי שליח לעשות מלאכה בשבת ואפילו באמירה לגוי באופן האסור, שהרי תפקידו לתת הוראות, ובענין זה הוא ממש קרוב מאוד למכשול.

לכן בנוגע לזה ישאל רב גדול בתורה, זה נושא השקפתי יותר מאשר הלכתי.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא התכוונתי לאסור משום "שבר שבת" כי הרי באמת הוא לא עובד.
    כוונתי הייתה : האם מותר לו להנות מרווחי יום השבת הבאים מאיסורים שונים : יהודים שעובדים בשבת ואצלם זה שכר שבת או עגויים שעובדים על ידי אמירה לעכו"ם וכו'

  2. לא מדובר בכסף מסויים, יש מספיק כסף לחברה כדי לתת לו את האחוז שלו גם בלי קשר לכסף הפיזי שנכנס שם בשבת, לכן זה לא נקרא שהוא נהנה ממעשה שבת, זה סתם אופן לקצוב את שכרו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל