לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאשה ללבוש פאות ארוכות

שאלה:

שלום א. שמעתי כבר כמה פעמים מכמה רבנים שאסור לנשים ללבוש פאות ארוכות. לכאורה הרי זה לא שערות שלה, וא"כ הרי היא ככל בגד בעלמא ב. במדה ואסור מהו הוא האורך שמותר לאשה ללבוש, ומה נקרא פאה ארוכה. ג. לפעמים תולים מודעות שמוכרים פאות, וידוע שהם פאות ארוכות ועולות ג' אלפים דולר, במדה ואסור ללבוש פאות אלו, האם מותר לי לתלוש את המועדות כדי שהאנשים לא יקנו פאות כאלה, כי לא מסתבר שיקנו פאה ארוכה כל כך וכל כך יקרה כדי לקצור אותה כדת משה וישראל

תשובה:

שלום וברכה

בנושא של פאה נכרית יש שני ענינים שונים: עצם הענין של כיסוי ראש, אין הבדל לגביו בין פאה קצרה לארוכה, אבל יש ענין נוסף, של צניעות, פאה ארוכה מידי, פרועה וכדומה אינה צנועה, וכמו שיש בגדים צעקניים שאסורים משום צניעות כך גם פאות. 

אינני יודע לומר שיעור מסויים של פאה שמותרת או אסורה, הכל לפי הענין ותלוי בתוצאה בכל אשה לפי מה שהיא, ובכלל אין זה תפקיד של רב לתאר בגד כזה או אחר מה צנוע ומה לא ולהכנס בזה לפרטים, יש מספיק מחנכות יראות שמים בבית יעקב שניתן להתייעץ איתן בענין זה.

אין לתלוש מודעות ברחוב, אני משוכנע שבחנויות האלו יש פאות כאלו וכאלו, ומלבד איסור הגזל שיש בזה, אין זו דרכנו להזיק ולהשחית, רק בדרכי נועם, השחתת המודעה לא תמנע שום אשה מלקנות מה שליבה חושק.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הכל תלוי במנהג המקום.

    ואם כך היא הנורמה, לא יתכן שום איסור הלכתי בפאות ארוכות משום פריצות, כי זהו דבר והיפוכו; שהרי דבר נפוץ לא יכול להיות פריצות. וכל ענין הפריצות הוא משיכת תשומת לב יתירה ע"י התבלטות.

    וכן כתב הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית בירושלים, בספרו דת והלכה סימן א': "קשה לתאר או לפרש כללים באיזה אופן הוה פריצות או לא, והעיקר שלא לעורר תימהון… דהוה כבגדים אדומים שאסרו אז חז"ל, דהוה פריצות שמתבלטת יותר מדאי. וכן כאן אי אפשר לקבוע בזה שום כללים, אלא דבר אחד יש לזכור תמיד, שבצניעות פשוטו כמשמעו שלא תתבלט בתיקון שערותיה שיסתכלו עליה דוקא".

    וכן הביא בספר "ועלהו לא יבול" (תשובות הגרש"ז אויערבאך, חלק ג' עמ' ע'): "התפרסמו גדרי צניעות בפאות נכריות של נשים, שהתייחסו לצבע הפאות, לאורכן, לצורתן וכו'. גם שמו של הרב הוזכר ביחס לגדרים אלו. שאלתי את הרב ביחס לגדרים השונים שהתפרסמו: האם זה נכון שאסור שפאות נכריות תהיינה בצבע כזה וכזה? וענה: 'אני לא יודע'.

    המשכתי לשאול אותו על גדרים נוספים שהתפרסמו, האם כך נכון לומר? על הכל ענה לי הרב: 'אני לא יודע, אינני מבין בזה'. לבסוף אמר לי: אני לא יודע לומר לך גדרים בענין פאות נכריות של נשים, אך הכלל הוא שמה שבנות ישראל הכשרות נוהגות – זה בסדר".

    עוד הביא שם, לגבי בגד אדום, ונוגע גם לענייננו:

    "אפשר ללבוש שמלה מאוד יפה, להיפך – כבודה בת מלך. שמלה שכולה אדומה אולי לא ראוי, יש דבר כזה בשו"ע (יו"ד סי' קע"ח סעיף א') אבל מה שכתוב שם לא נוגע לימינו, שם האיסור הוא בגלל החיוב לשנות ממנהג הגויים. אין צורך להיות ראשונים בכל דבר ולהתלבש ע"פ המודה הכי מודרנית. אי אפשר לאסור בגד "רועש" אם נשים כשרות נוהגות ללבשו, אבל בגד ש"מאוד רועש" מסתבר שאסור. אמנם כאשר זה נהפך למצוי שנשים לובשות בגד כזה, נאמר על זה שראשונים קלקלו לעצמם ותקנו לאחרים.

    יש ענין של מנהג נשים כשרות, דהיינו אם כך נוהגות נשים כשרות, יש להחמיר כמותן, ויש גם מקום להקל כמותן. לדוגמא, במקום שנשים כשרות, נשות בני תורה וכדומה, נוהגות ללכת עם שרוולים עד המרפק ממש, זה בסדר, ומותר לנהוג כמותן. כתוב שנשים כשרות נהגו ללכת עם סרט נוסף על כיסוי הראש, ואז זה היה חובה ללכת כך. לעומת זה יש במשנה (חלה פרק ב' משנה ה') "אף הוא קלקל לעצמו ותיקן לאחרים" – לפעמים יש מציאות כזאת שהראשונים שפורצים את הגדר לא נהגו כשורה, אבל סוף סוף השתנה המנהג ונוהגים אחרת, ואי אפשר לחייב את כולם לשוב למנהג הראשון".

    אם כן, נשאל, כיצד מגדירים אשה כשרה?

    התשובה היא שזה נמדד בשאר העניינים. ואם היא שומרת תורה ומצוות וכו', אז לא נבוא ונאמר שבגלל הפאה הארוכה שלה היא אינה אשה כשרה, אלא להיפך – נוכיח מכאן שהתפשט המנהג גם אצל הנשים הכשרות (כמובן, כאשר מדובר בהרבה נשים ולא בנשים בודדות, והדבר הפך למצוי ונדוש).

    וכל אשה יודעת היטב מהו לבוש חריג ביחס ללבוש הנהוג במקומה. פאה בולטת וחריגה היא פאה שכל הסובבים מסובבים את ראשם בהכרח, היות והם רואים משהו שונה וחריג. זוהי עבירה על כלל בסיסי בהלכות צניעות, שאסור לאשה למשוך תשומת לב חריגה, באופן שגם מי שאינו רוצה להסתכל, עלול לסובב ראשו בתמיהה.

    וכאמור, זה תלוי במנהג המקום, יש מקומות בהן יותר נפוץ פאות ארוכות, ויש מקומות שפחות נפוץ, וכל מקום לפי מנהגו. הנשים יודעות היטב מה מנהג המקום. וגם היכן שנפוץ פאות ארוכות, עדיין יש אורך שנחשב ליוצא דופן, ורק הנשים שבשוליים הולכות עמו, כמו שמצוי שהנשים שבשוליים פורצות גדר, לעיתים זה הופך לנחלת הכלל ולעיתים זה נותר בשוליים.

    אשה שהולכת עם פאה בולטת וחריגה, תתן את הדין אם מישהו יתבונן בה ויבוא לידי הרהור. ולאידך גיסא, גם מי שהולכת עם שאל זר ומוזר, או רעלה, וגורמת לאנשים להתבונן בפניה או לשאול "מי זאת".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל