שלום רב
אני משתמש עם פלטה בשבת וגם יש לי שעון שבת שאני מדליק ומכוון אותו בערב שבת שיתכבה בחצות וידלק למחרת בשעה 9 ומתכבה ב 11 ונדלק בשעה 14 וזהו .
השאלה שלי היא כזו : האם מותר להניח תבשיל לח שמבושל כל צרכו בשעה 7 בבוקר על הפלטה ושימו לב בשעה זו הפלטה לא עובדת ואני שואל האם מותר לי לעשות את זה עף על פי שזה חוזר לעבוד כעבור שעתיים
תשובה:
שלום רב.
כל גדולי הפוסקים אסרו להניח בשבת תבשיל על גבי פלטה מכובה שתידלק אחר כך על ידי שעון, אף אם אין בזה איסור בישול (כגון תבשיל יבש מבושל) וכל שכן תבשיל שיש בו איסור בישול (כתבשיל לח שנצטנן שיש בזה בישול אחר בישול).
מקורות:
החזון איש סי' ל"ח סק"ב כתב לאסור בזה כיון שנחשב משהה לכתחילה בשבת, וכן פסקו הציץ אליעזר חלק ב' סימן ו', וכן הגרש"ז אוירבך פסק להלכה שאסור לעשות זאת (כך הובא בשמו בשולחן שלמה חלק א' סימן רנ"ג סעיף ה' ע"ש באריכות) וראה גם בשמירת שבת כהלכתה פרק א' סעיף כ"ו ובהערה ע"ד שם.
מה דעתו של הרב עובדיה והרב יצחק יוסף האם הם היתרו את זה שמותר ככה שמעתי
אכן הרב עובדיה יוסף כותב בשו"ת יביע אומר חלק י' סימן כ"ו להתיר זאת וכתב בנו הרב יצחק בילקוט יוסף סי' רנ"ג סעיף י"ב שהמחמיר תבוא עליו ברכה.
חכמים, הזהרו בלשונכם.
כל גדולי הפוסקים אסרו?
אתם החלטתם שהרב עובדיה זצ״ל אינו מגולי הפוסקים.
התבטאות אומללה.
אמת. הרב המשיב התמקד יותר בנושא שנשאל לגבי תבשיל לח, ולא נתן ליבו לפרט את השיטות המקילות בפלטה חשמלית במאכל יבש. אגב, גם הגר"מ פיינשטיין צידד בזה כמו הגר"ע יוסף זצ"ל אף שלא הכריע כך הלכה למעשה.
בס״ד
אשרייכם שאם יש טעות או שגיאה או אי הבנה אתם דבקים באמת ומתקנים כדרך התורה זה נותן הרגשה טובה של יראת שמיים וכבוד חכמים וזה משפיע על כל הלך הרוח שכן הרבה משתמשים בשאלות והתשובות באתר נפלא זה אשרייכם ואשרי חלקכם
ישר כוח
האם זה מותר גם בתבשיל לח או רק בתבשיל יבש?
הגר"ע יוסף התיר גם בתבשיל לח, אבל כאמור דעת רבים מהפוסקים שלא כדבריו.
האם הדין משתנה במקרה ששם בפלטה על גבי קדירה ריקנית שתהיה חוצצת, כדי שלא יראה כדרך בישול?
בדבר שאיסורו משום חזרה זה מועיל, אבל בדבר שאיסורו משום גרם בישול – בדבר לח שמצטנן – לא יועיל.
ואם זה מצטמק ורע לו האם יועיל אומנם המשנ"ב אסר אך אולי בצורה של גרמא זה מותר
אין רלוונטיות לנושאים הנ"ל בכך שזה מצטמק ורע לו.
השאלה כאן הייתה האם אפשר לסמוך על גרמא בהנחה תבשיל על פלטה העתידה להדלק אז אם זה מחלוקת אולי יקלו כזה תבשיל שמצטמק ורע לו שגם עליו יש מחלוקת כך שבצרוף שני הדברים יש מקום יותר להקל וראינו שהפוסקים הקלו במקרים כאלו
אני לא זוכר כרגע שיטה שמותר נתינה בתחילה בדבר שמצטמק ורע לו.
אז שישמו על הגבהה
כאמור יש כאן גם בעיה של בישול ולזה לא יעזור הגבהה.
סליחה שאני מציק לרב
אבל זו הנקודה שמכיוון שזה מחלוקת על מצתמק ורע לו האם יש בישול אחר בישול אולי בציור כזה יש להקל
למעשה הוכרע ונהגו שיש בו בישול אחר בישול. כמו שמביא המשנה ברורה שם מהב"ח. שיטת צירופי השיטות אני לא נוהג בה.
השאר תגובה