בן כרך שהיה בעיר – מתי יחזור לכרך?

רבני בית ההוראה
י"ב אדר ב' ה'תשע"ט

שאלה:

שלום וברכה אני גר בירושלים, אך אהיה בסעודת פורים בי”ד בבני ברק ואגיע לירושלים רק בליל ט”ו הרבה אחרי השקיעה. שאלתי: א. האם יש איזה צד הלכתי שאני צריך להיות בירושלים תכף מתחילת ליל ט”ו ומה נפסק למעשה? ב. האם אוכל לקרוא או לשמוע את המגילה בבני ברק בליל ט”ו (לכחילה ובדיעבד), ואם כן האם זה משנה אם המקריא הוא בן עיר (ואני יברך) או בן כרך?

תשובה:

שלום וברכה

לשיטת החזון איש יש ענין בזה שכבר בתחילת ליל ט”ו תהיה מוקף, אולם לא נראה שאתה צריך במקרה זה לחוש לכך, כיון שיש כאן כמה צירופים: שלא התחייבת בפורים י”ד ולדעת הרבה פסקים לא ניתן להפטר מפפורים לגמרי, העיקר להלכה אינו כחזון איש, הדין של מוקף בן יומו לדעת הרבה פוסקים הוא רק כשחוזר אחר כך לעיר, אבל מי שעוקר דירתו לכרך ודאי נחשב מוקף.

העיקר לבוא לירושלים בזמן שעוד תוכל למצוא קריאת מגילה כהלכתה.

מקורות:

ראה כאן בהרחבה.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *