שלום וברכה! מה הדין אם אדם בטעות אכל שתי עוגיות בתענית אסתר?
תשובה:
שלום וברכה
צריך כמובן לעשות תשובה על שביטל חיוב התענית, אבל ממשיכים כמובן להתענות עד הערב, זה שאכל לא מתיר לו להמשיך לאכול.
בשורות טובות ופורים שמח.
Din Online
הצטרף לדיון
4 תגובות
תודה רבה!
רק רציתי לדעת יותר, האם הוא יכול להיות חזן ולומר עננו ברכה הפני עצמה והאם הוא יכול להשלים לרוב מניין להוצאת ספר תורה והאם הוא חייב להתענות שוב ביום אחר, ומה היא המידה שגורמת לכך שאיבד תעניתו
מי שאוכל או שותה בטעות בצום ממשיך להתענות עד סוף הצום ויכול גם לומר ‘עננו ביום צום תעניתנו’ ואחר כך לא צריך להשלים תענית לתעניתו. ראה משנה ברורה תקסח ג,ה. ממילא גם יכול להיות חזן ומשלים לקריאת התורה.
מה המקור שצריך לעשות תשובה על שאכל בטעות
הנושא הכללי אם צריך תשובה על עבירה דרבנן בשוגג: אמנם, ידועים דברי הנתיבות המשפט (סי’ רלד ס”ק ג’) כי העובר איסור דרבנן בשוגג אינו צריך כפרה משום שחז”ל גזרו על המזיד כדי להרחיקו מעבירה דאורייתא. אולם רבים חלקו עליו, ודעתם כי גם בגם שוגג צריך כפרה. ראה בשדי חמד (מערכת א’ בכללים אות קח) שהביא הרבה אחרונים שחלקו עליו. וראה עוד בשו”ת עין יצחק (ח”א אבה”ע סי’ סז ענף ד’-ה’ שהאריך הרבה בראיות מהש”ס והראשונים לכאן ולכאן.
תודה רבה!
רק רציתי לדעת יותר, האם הוא יכול להיות חזן ולומר עננו ברכה הפני עצמה והאם הוא יכול להשלים לרוב מניין להוצאת ספר תורה והאם הוא חייב להתענות שוב ביום אחר, ומה היא המידה שגורמת לכך שאיבד תעניתו
מי שאוכל או שותה בטעות בצום ממשיך להתענות עד סוף הצום ויכול גם לומר ‘עננו ביום צום תעניתנו’ ואחר כך לא צריך להשלים תענית לתעניתו. ראה משנה ברורה תקסח ג,ה. ממילא גם יכול להיות חזן ומשלים לקריאת התורה.
מה המקור שצריך לעשות תשובה על שאכל בטעות
הנושא הכללי אם צריך תשובה על עבירה דרבנן בשוגג: אמנם, ידועים דברי הנתיבות המשפט (סי’ רלד ס”ק ג’) כי העובר איסור דרבנן בשוגג אינו צריך כפרה משום שחז”ל גזרו על המזיד כדי להרחיקו מעבירה דאורייתא. אולם רבים חלקו עליו, ודעתם כי גם בגם שוגג צריך כפרה. ראה בשדי חמד (מערכת א’ בכללים אות קח) שהביא הרבה אחרונים שחלקו עליו. וראה עוד בשו”ת עין יצחק (ח”א אבה”ע סי’ סז ענף ד’-ה’ שהאריך הרבה בראיות מהש”ס והראשונים לכאן ולכאן.
השאר תגובה